Philip Pullmans trilogi Det gyldne kompas

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Philip PullmanUdskriv anmeldelsen • 27. oktober, 2007

Ny udgave, lydbøger og film – guf til fans af Det gyldne kompas

Millioner af læsere over hele verden er blevet tryllebundet af Philip Pullmans mesterlige fantasyfortælling, der med livets store temaer og dilemmaer og en høj litterær kvalitet har gjort den til en klassiker i verdensklasse.

Mange har kaldt Det Gyldne kompas for en af de bedste fantasyserier, der nogen sinde er skrevet.
Første bind i trilogien udkom i Danmark i 1996. Siden har den herhjemme solgt over 50.000 eksemplarer.
Trilogien er oversat til over 39 sprog og har vundet et hav af fornemme litterære priser som f.eks. Astrid Lindgren prisen, også kaldes Den lille Nobelpris.

Det gyldne kompas’ åbenlyse kvaliteter er, at den er medrivende og mystisk. Historien foregår i et parallelt univers, et troldspejl af den verden vi kender, og er fyldt med intriger, ondskab og mysterier. Helt overordnet handler Det gyldne kompas om pigen Lyra, som drager ud på en bevægende rejse til det højeste nord for at finde sin bedste ven og andre børn, der er blevet kidnappet af en lyssky organisation. Derudover svulmer historien af unikke og originale forhold som f.eks. det, at alle personernes sjæle lever uden for kroppen og er materialiseret som en dyreskikkelse, der følger personen igennem livet.

Trilogiens detaljerigdom, substans og dystre sider har medvirket til, at mange har undret sig over, om trilogien er for børn eller voksne. Selv har Pullman udtalt, at han ikke skriver til børn og unge, men bøger som børn og unge læser. Og nogle kloge voksne.

På dansk er seriens titel Det Gyldne kompas, som første bind i trilogien. På engelsk kaldes trilogien His Dark Materials eller Northern Lights.

Det gyldne kompas er filmatiseret og har dansk premiere d. 7. december 2007 og er selvfølgelig ventet med længsel og begejstring af trilogiens mange fans verden over. I hovedrollerne er Nicole Kidman som Fru Coulter, Daniel Craig som Lord Asriel og Dakota Blue Richards som Lyra. Trailers fra filmen viser et spektakulært sceneri der giver kuldegysninger og sætter forventningerne i top. Se bare her:

Forlaget Gyldendal, som er de heldige indehavere af rettighederne til Det gyldne kompas i Danmark, har netop udgivet en fjerde udgave af trilogien, som denne gang har en flot filmforside, og endvidere rummer 1. bind 14 stills fra filmen. Som stort plus har forlaget også udgivet hele herligheden på mp3 lydbog med langt over 40 timers intens oplæsning af Grete Tulinius. Lydbøgerne koster endda kun det samme som bøgerne.

Læs vores anbefalinger af:
Det gyldne kompas
Skyggernes Kniv
Ravkikkerten

Filmens hjemmeside
Philip Pullmans hjemmeside

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (5 stemmer)

6 kommentarer »

1. […] Se meget mere her  […]

2. […] Jeg har læst bøgerne 2 gange, og det er simpelthen det bedste fantasy nogensinde udgivet. Se anmeldelse her: Fortællingen.dk […]

3. […] Jeg har læst bøgerne 2 gange, og det er simpelthen det bedste fantasy nogensinde udgivet. Se anmeldelse her: Fortællingen […]

4. Det gyldne kompas
    Skrevet af Phillip Pullman
    Phillip Pullman blev født i 1946 i Norwich i England. Han gik i skole i Zimbabwe, England og Australien og så studerede han på Oxford universitet. Hans første bog udkom i 1978. Det gyldne kompas kom i 1995 med efterfølgerne Ravkikkerten og Skyggernes kniv, der tilsammen udgør en trilogi, der hedder His dark materiels. Ud over de fire har han skrevet mere end tyve andre bøger. I dag er Phillip 62år.
    Bogen handler om en pige, der hedder Lyra som bor på Oxford universitet. Det starter med at hun sniger sig ind i herrer værelset og finder ud af en masse spændende ting. Ud over det hører hun, at børn under puberteten bliver kidnappet over hele landet. Så bliver hun adopteret af fru Coulter. Senere i bogen flygter hun fra fru Coulter, fordi der er noget galt. Efter det kommer hun med på en ekspedition med Jypsierne, for at redde børnene og bliver venner med en panserbjørn ved navn Iorik, men så bliver hun fanget af nogle jægere som fører hende til Bolvangar, hvor alle de andre kidnappede børn blev holdt fanget. hun finder ud af hvilke forfærdelige ting man gør ved børnene men det lykkes hende at flygte og kom med nød og næppe frem til panserbjørnenes paladse, hvor hendes far bliver holdt fanget, desværre lader det til at hendes far har forrådt hende.
    Lyra er en 12årig pige. Hun er god til at lyve og snyde og hun får på et tidspunkt tilnavnet Sølvtunge. Hun er en god leder og altid klar til en omgang mudderkrig. Asriel er en stor, stærk og klog mand. Han har været med på en del ekspeditioner og det meste af hans arbejde og fritid er fyldt med videnskab, og han er derfor også en god leder og hans endelige mål er at bygge en bro fra denne verden til en anden. Fru Coulter er meget smuk og klog, hun har sans for mode og videnskab hendes navn betyder kniv og hendes mål er at fjerne støv fra verdenen og hun repræsenterer kirken, Snapperne og disciplinærkommissionen. Iorik er en stor stærk bjørn, som altid holder hvad han lover. Og han har et godt lederinstinkt
    En daimon er en del af en persons sjæl som antager dyreskikkelse men den får en fast skikkelse i puberteten. En daimon viser hvem man er eller hvor man hører til. Daimonen kan ikke komme længere end et par meter fra deres menneske. Men en hekse daimon kan skille sig fra deres hekse i lange strækninger, og har altid det modsatte køn af deres menneske.
    Min vurdering af bogen det er en spændende bog med masser af mysterier og gåder, den er spæk fyldt med spænding og følelser.

5. […] Pullman er især kendt for fantasyserien Det gyldne kompas. Lidt mere overset er denne spændingsroman, som første gang blev udgivet i 1985 under titlen […]

6. DET ER EN RIGTIG GOD FILM!!!!!!!!!!!!!!!! alle ♥ elsker den ♥ (eller de fleste) filmen og bogen er den bedste i hele verden. Hvis man ser filmen kommer mán mere ind i fortællingen end når mna læser bogen KNNUUZZZ MIIGG