Philip Pullmans trilogi Det gyldne kompas

Ny udgave, lydbøger og film – guf til fans af Det gyldne kompas

Millioner af læsere over hele verden er blevet tryllebundet af Philip Pullmans mesterlige fantasyfortælling, der med livets store temaer og dilemmaer og en høj litterær kvalitet har gjort den til en klassiker i verdensklasse.

Mange har kaldt Det Gyldne kompas for en af de bedste fantasyserier, der nogen sinde er skrevet.
Første bind i trilogien udkom i Danmark i 1996. Siden har den herhjemme solgt over 50.000 eksemplarer.
Trilogien er oversat til over 39 sprog og har vundet et hav af fornemme litterære priser som f.eks. Astrid Lindgren prisen, også kaldes Den lille Nobelpris.

Det gyldne kompas’ åbenlyse kvaliteter er, at den er medrivende og mystisk. Historien foregår i et parallelt univers, et troldspejl af den verden vi kender, og er fyldt med intriger, ondskab og mysterier. Helt overordnet handler Det gyldne kompas om pigen Lyra, som drager ud på en bevægende rejse til det højeste nord for at finde sin bedste ven og andre børn, der er blevet kidnappet af en lyssky organisation. Derudover svulmer historien af unikke og originale forhold som f.eks. det, at alle personernes sjæle lever uden for kroppen og er materialiseret som en dyreskikkelse, der følger personen igennem livet.

Trilogiens detaljerigdom, substans og dystre sider har medvirket til, at mange har undret sig over, om trilogien er for børn eller voksne. Selv har Pullman udtalt, at han ikke skriver til børn og unge, men bøger som børn og unge læser. Og nogle kloge voksne.

På dansk er seriens titel Det Gyldne kompas, som første bind i trilogien. På engelsk kaldes trilogien His Dark Materials eller Northern Lights.

Det gyldne kompas er filmatiseret og har dansk premiere d. 7. december 2007 og er selvfølgelig ventet med længsel og begejstring af trilogiens mange fans verden over. I hovedrollerne er Nicole Kidman som Fru Coulter, Daniel Craig som Lord Asriel og Dakota Blue Richards som Lyra. Trailers fra filmen viser et spektakulært sceneri der giver kuldegysninger og sætter forventningerne i top. Se bare her:

Forlaget Gyldendal, som er de heldige indehavere af rettighederne til Det gyldne kompas i Danmark, har netop udgivet en fjerde udgave af trilogien, som denne gang har en flot filmforside, og endvidere rummer 1. bind 14 stills fra filmen. Som stort plus har forlaget også udgivet hele herligheden på mp3 lydbog med langt over 40 timers intens oplæsning af Grete Tulinius. Lydbøgerne koster endda kun det samme som bøgerne.

Læs vores anbefalinger af:
Det gyldne kompas
Skyggernes Kniv