P. B. Kerr: Kobrakongen fra Kathmandu

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: P. B. KerrUdskriv anmeldelsen • 11. juli, 2009

kobrakongenfrakathmandu‘Brændende magi i et land af is’. Følg John og Philippa på deres rejse til Indien i jagten på en mystisk gammel talisman.

Tvillingerne John og Philippa er begge djinner, med alt hvad det indebærer – bl.a. at kunne forvandle sig til dyr, få ting til at forsvinde og dukke op igen og selvfølgelig at kunne opfylde ønsker. I nu et år har ingen vidst noget om denne side af deres identitet, men efter deres første djinnfødselsdag sker der en masse mystiske hændelser, der viser sig at have rod langt tilbage i fortiden. Det starter med, at nogle mystiske mænd bryder ind i deres hus og forsøger at stjæle tvillingernes visdomstænder. Dernæst forsvinder deres ven Dybbuk, men når at sende dem – som de eneste – en mail om hjælp. I rejsen ud for først at finde Dybbuk og dernæst få opklaret mysteriet om de mærkelige mænd bliver de rodet ud i en lang og farefuld færd, der involverer en gammel kult, en lige så gammel kraftfuld talisman og en vigtig viden om deres venners fortid.

Ofte gruer man for, om en forfatter kan holde standarten i sin historie i tre bind, men det er der ingen grund til i dette tilfælde. Kobrakongen fra Kathmandu er en meget spændende og medrivende bog, der både kan læses højt og af en selv. Desuden er den så godt og ”læservenligt” skrevet, at man uden problemer kan læse den selvstændigt, selvom jeg nok vil foreslå, at man også får de andre bøger med, for at få mere ud af hans topunderholdende historier.

Kobrakongen fra Kathmandu er en fantastisk fantasyfortælling med masser af spænding, godt beskrevne personer og et godt og gennemtænkt plot. Måden, Kerr vikler forskellige små historier sammen stort set uden løse ender (jeg kunne ikke finde nogen, men en mere opmærksom læser vil måske kunne påpege nogle uforklarede sager), er virkelig flot og velovervejet, og han har endelig formået at fortælle om den foregående handling på en diskret og flydende måde, der ikke forstyrrer læseren.

Forfatteren har formået at finde endnu flere ting i samfundet, der skal forklares på en ny, opfindsom måde, og det skulle ikke undre mig, hvis han i løbet af næste bog har forklaret hele verdenssituationen for de sidste hundrede år ved hjælp af djinner og dæmoners indblanding.

Kerr har helt tydeligt fået meget mere styr på sin historie, og de fejl og mangler, der har været i de andre bøger, er blev bragt ned på et minimum.
Dog kan det stadig mærkes, at den er egnet til de yngre børn, og dette kan også tydeligt ses på de få mangler, der endnu er:

Personerne opfører sig stadig temmelig urealistisk, og alt er fremstillet meget optimistisk og lettere virkelighedsfjernt. Dette er dog til at leve med, det gør den bare sværere at læse for trænede, ældre fantasylæsere, men helt perfekt som feelgood bog med en god portion spænding.

Så hvis du som ung læsehest mangler en god bog med masser af spænding, drama og eventyr vil jeg forslå dig at få fat i Kobrakongen fra Kathmandu så hurtigt som muligt.

De andre bøger i serien er:
nr. 1: Akhenatons hemmelighed,