Ursula K. Le Guin: Troldmanden fra Jordhavet

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Ursula K. Le GuinUdskriv anmeldelsen • 26. august, 2009

troldmandenfrajordhavetDrengen Gæt oplæres til troldmand på øen Roke, men en overilet, dumdristig handling får snart ubegribelige konsekvenser for både ham selv og – måske – hele resten verden.

Den unge Gæt vokser op som gedehyrde på den lille ø Gont, men efter at have reddet hele landsbyens beboere ved hjælp af magi tages han i lære hos den vise troldmand Ogion. Her trives den unge, kæphøje lærling dog ikke, og han rejser i stedet til øen Roke for at uddannes sammen med de mange andre unge, håbefulde drenge. Igennem årene vokser Gæts magt, men med dette også hans hovmod og arrogance, og en aften tager han tankeløst imod en tåbelig udfordring. For at imponere de andre drenge tager han munden alt for fuld og udfører en umådeligt farlig handling, der næsten koster ham livet. Efter mange måneder kommer han sig igen, men hans liv er nu ændret for bestandig. Så snart han har fået sin troldmandsstav, er han tvunget til at rejse væk fra trygheden på øen og drage ud i den virkelig verden, blottet og et nemt offer for det væsen, han ved et uheld slap løs på den skæbnesvangre nat.

Bogen Troldmanden fra jordhavet er virkelig en fantastisk fortælling – i begge ordets betydninger! Både spænding og action er helt i top, men ikke så det overskygger de mere rolige, alvorlige og tankevækkende perioder, der ud fra mit synspunkt på ingen måde virker hverken kedsommelige eller forstyrrende.

Persongalleriet i denne fortælling er også både realistisk og velskabt. Ursula le Guin kommer virkelig rundt om alle sine personers facetter, og man danner sig et virkelig godt og nuanceret billede af dem alle igennem bogen, også selvom fokus er lagt tydeligt på Gæt.

Men sproget er noget af det bedste ved denne bog! Le Guin har en meget fortællende, næsten panoramisk måde at beskrive handlingerne på, måske for at give et indtryk af, at dette er et sagn, der berettes foran ildstedet af den vandrende historiefortæller. Med stor omhu dykker hun ned og går i detaljer på alle de nødvendige steder, og især her kommer hendes smukke, varierede, men langt fra kedelige billedsprog virkelig til sin ret!

Se bare indledningen:

”Øen Gont, der som ét enkelt bjerg hæver sin tinde tusind favne over der vindomsuste Nordøsthav, er berømt for sine troldmænd. Fra byerne i højlandets dale og havnene i de mørke, snævre bugter er mangen en gonter draget ud for at tjene Øhavets Herrer som troldmand eller kogler i de store byer, eller – når eventyrlysten brændte – for at øve magi fra ø til ø overalt i Jordhavet.”

Det skal dog siges, at det klart er lidt ældre børn, der vil få glæde af Troldmanden fra Jordhavet, eftersom der er nogle pointer og aspekter, der måske vil gå tabt hos de mindre børn.

Jeg er af natur meget begejstret for bøger, der tager sig tid til at beskrive, hvad der foregår og hvorfor, og har derfor ikke meget til overs for forfattere, der ræser derudaf uden at give historien nogen dybere mening. Er man derfor en adrenalin-elsker (mht bøger, naturligvis), vil jeg altså ikke foreslå Troldmanden fra Jordhavet, men for andre, der leder efter en bog med både handling, spænding og alvor i lige mængder kan jeg kun kraftigt opfordre jer til følgende: Læs den!

De andre bøger i serien er: Atuans grave, Den yderste kyst og det brændte barn.

Ursula le Guin har skrevet adskillige bøger og noveller om Jordhavet og ikke alle er udgivet på dansk. Dog har den japanske Goro Miyazaki (søn af Hayao Miyazaki, skaber af bl.a. ”Chihiro og heksene” og ”Det levende slot”) produceret en film kaldet Legenden om Jordhavet, der er meget inspireret af hendes fortællinger.

Ursula K. Le Guin: Troldmanden fra Jordhavet (Troldmanden fra Jordhavet ; 1). Oversat af Niels Søndergaard. Borgen, 1968 (1. udgave), 193 sider.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (5 stemmer)