Michael Kamp: Tørre tæsk og springskaller

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Michael KampUdskriv anmeldelsen • 28. oktober, 2007

Tørre tæsk og springskaller

Titlen afslører vist det hele. Der er dømt røvfuld og humor.

Jeg har tidligere anmeldt Michael Kamps FordærvTørre tæsk og springskaller er en helt anden type bog (om end der dog også er zombier i denne). Der er slækket på satiren og i stedet skruet op for komikken.Der er tale om første bind i serien Bobs saga – der meldes ikke noget om, hvor lang serien skal blive, men da det nu en fantasy-roman, kunne man fristes til at forvente en trilogi. I al fald er der et eller andet sted tale om et ambitiøst projekt: en fantasy-serie, der ikke blot er forfatterens debut, men også er selvudgivet.

Hovedpersonen er Bob Rotleaf, bonderøv med en overdimensioneret økse (som han har døbt Lucy) og vidtløftige drømme om at blive helt og eventyrer. Muligheden får han en dag, da skæbnen bringer en lille gruppe mennesker (og en enkelt gelf, en race med kendar-ligheder) forbi hans forældres gård. Rygtet har fortalt om helte i området, så selv om de måske ikke er specielt imponerende, bønfalder Bob dem om at måtte følge med – om end hans evner som kriger hovedsageligt består i at styrte hovedkulds og brølende frem mod fjenden med øksen svingende omkring sig til fare for alt og alle. Men nu er resten af gruppen heller ikke at regne for erfarne eksperter udi heltegerningen.

Så da de drager videre, er Bob med, og snart oplever de deres første eventyr – og overlever endda, hvilket betyder, at vejen er banet for den store skæbne, og det går stok over sten med orker, zombier, magi, ondskab og alt, hvad der hører genren til; fortalt gennem vor helt, der mildest er torskedum.

Det er naturligvis humoren, der er i højsædet – i en noget mere overgearet form, end Kamp brugte i Fordærv. Det er både godt og ondt – der er inspiration fra Pratchett, men Kamp rammer nu ikke den samme balance mellem humor og alvor (det gjorde Pratchett nu heller ikke i sine første bøger), og til tider er der måske lidt for meget slapstick over det. Men det ændrer nu ikke ved, at Kamp skriver lettilgængeligt og underholdende, og Tørre tæsk og springskaller er hurtig- og vellæst.

Det, der skinner tydeligst igennem, er nok, at forfatteren må være rollespiller, for alt i alt bringer den mig mest mindelser om en rigtig underholdende omgang rollespil – hvor det måske ikke er kvaliteten og realismen i skuespillet, der tæller, men ordvekslingen og atmosfæren mellem spillerne. Det er en godmodig stemning, der løber gennem hele bogen; til tider forventede jeg næsten, at spillerne ville stoppe historien og give sig til at skændes. Folk, der spiller rollespil, vil nok more sig meget over den, mens andre måske vil finde, at plottet er lidt for slentrende – der mangler et mål for handlingen, og det er noget, der skal strammes op i følgende bind, hvis ikke de skal gå i tomgang. “Tørre tæsk og springskaller” er lige præcis den omgang uforpligtende underholdning, som titlen lover – men jeg må indrømme, at Fordærv, som er skrevet senere, viste stor udvikling; hvis Kamp kan opretholde entusiasmen fra denne bog og kombinere den med kontrollen fra Fordærv, bliver fortsættelsen helt klart værd at holde øje med.

Michael Kamp: Tørre tæsk og springskaller (Bobs saga: 1). Books on Demand, 2006. Forside: Martin Nebelong Henningsen.