Lene Kaaberbøl: Skyggeporten

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Lene KaaberbølUdskriv anmeldelsen • 27. december, 2006

Lene Kaaberbøl: SKyggeportenEndelig kom en ny roman af Lene Kaaberbøl. Forsiden er smuk og dragende og historien lokker sin læser afsted til en helt anden verden…

Det er almindelig kendt, at bøgerne om Harry Potter har fået mange børn til at læse. Men vi behøver faktisk ikke skæve så langt som over den engelske kanal efter historier, der pirrer børnenes læselyst. For herhjemme i vores egen lille andedam har vi altså Lene Kaaberbøl og hendes populære bøger om f.eks. Dina, Skammerens datter, eller sølvrytteren Katriona. Deres betydning for børn og læsning er ikke til at komme uden om. Lene Kaaberbøls ønsker at skabe bøger, som virkelig er spændende. Det ved jeg, fordi jeg har skam selv hørt hende sige det. Spændende bøger skal sprudle og boble af handling – masser af handling – og det endda fra første side. Sådan er det også med Skyggeporten..

Anna bor alene sammen med sin far i et drivhus bag det store flotte hus, hvor de engang var en lykkelig familie. Men Annas mor forsvandt, og ingen har hørt fra hende siden, altså lige indtil den dag, Anna hører en stemme inde i hovedet, der beder om hjælp. Stemmen tilhører Annas mor, og hun kalder fra et sted, som Anna snart erfar er er dystert og meget anderledes end den virkelighed, hun kender til.

Anna er selvfølgelig ikke helt almindelig. I skolen bliver hun forfulgt af de værste rødder, der kalder hende Stummesen. Øgenavnet er nu rammende nok, for Anna kan ikke tale. I stedet skriver hun. Alligevel går hun i en almindelig skole. Det er her, hun møder Aian, som egentlig først hænger ud med Annas plageånder, men efter et særligt alvorligt mobbeovergreb på Anna bliver de to en slags venner. Sammen udforsker de Annas barndomshjem, det store flotte hus, som på mystisk vis bliver porten til en helt anden verden, Natlandet, hvor Annas skæbne venter hende.
Natlandet er et skummelt sted, hvor mørke kræfter regerer, og det viser sig hurtigt, at Anna har stor indflydelse på forholdene i Natlandet, og den fjende, hun er oppe imod, er stor og tættere på end hun tror.

Skyggeporten er en helt klassisk fantasyroman, hvor det gode sætter sig op mod det onde. Lene Kaaberbøl skriver i et sprog, der er letlæst og enkelt. Som sagt er det handling, der driver værket, hvilket betyder, at Kaaberbøl ikke spilder kræfter på detaljerede beskrivelser af miljø eller personer. Alligevel pustes der liv i dem, og Kaaberbøl forstår at understøtte sin handling i Skyggeporten med spændende originale ideer som f.eks. ”drømmehvirvlerne”, små stykker vildfarende drømme, der blæser rundt som vindhekse, og som ved fysisk kontakt trækker en ind i en ond drøm, der helst vil fastholde sig offer.

Der er noget foruroligende og drømmeagtigt over det univers, Lene Kaaberbøl har skabt i Skyggeporten. Natlandet har, selvfølgelig, en ond hersker, hvis ondskab udløber af en sygelig trang til at besidde og eje, hvilket bl.a. udmønter sig ved, at hun bemægtiger sig folks skygger og dermed får magt over deres sjæle. Når man ønsker sig magt over andres sjæle, er man ikke bare ond, men O N D!

Skyggeporten er den mest dystre roman, Lene Kaaberbøl endnu har skrevet. Den er ikke så dyster, at den vil holde børn over 11 år vågen om natten men det udelukker ikke, at den vil hvirvle sig ind i deres drømme eller lure i skyggerne i krogene i deres værelse…

Phabel har valgt at udgive Skyggeporten i to udgaver; som paperback og en lækker hardback. Prisforskellen er 100 kr.

Lene Kaaberbøl: Skyggeporten. Phabel, 2006. Forside:  Poly Bernatene.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (65 stemmer)

85 kommentarer »

1. Vild god bog!!!

2. Hej 🙂 Jeg har læst bogen for lang tid siden (3 år siden tror jeg ;D ) Jeg er 14 nu.
    Lige pludselig kom jeg i tanke om den, jeg måtte lige tjekke den ud for jeg kunne ikke huske helt præsis hvad der skete i den.
    Jeg kan rigtig godt lide Lene kaaberbøl og jeg har læst næsten dem alle, undtagen de, undskyld mig, forbandede w.i.c.t.h. bøger! Dem har de også fået Josefine Ottesen til at skrive en masse af, to af danmarks dygtige fortattere… ang Josefine Ottesen vil jeg lige nævne at hun er FANTASTISK! hendes bøger er måske for børn/unge der er lidt ældre, end med Josefine Ottesens bøger. Jeg vil rigtig gerne anbefale disse: Historien om Mira en fantastisk triologi om mira. Mira starter med i bog nummer 1. til at bo i stort hus de er velhavede og hendes far arbejder som bibliotikar for kongen. Hun begynder sin oplæring hos en gammel dame. i bog nummer 2. er hun nået videre med sin oplæring hun er dygtig. hun bliver taget til fange bog nummer 3. hun slipper væk, men hun har mistet sin halsæde, dronningens tåre hvori hun bære sin kraft. Hun kæmper mod onde kræfter. men det ender godt til sidst. historien en rigtig rigtig spændene den er fantastisk godt beskrevet og man følger mira, man kommer til at elske hende. Historien er spændene men indholder også kærlighed. Jeg vil nok sige at den er bedst for folk over 11-12 år, da den også kan være svær at forstå men også handlingen er nok lidt for høm høm ;b til mindre børn. Jeg vil også anbefale Det døde land. det er også en triologi. bogen handler om Jonah. Han er en barsk fyr, han provokere virkelig en, man kan ikke lide ham så godt. men det er også rigtig godt samtidig! Den er rigtig spændene men jeg vil anbefale man er over 12, den er måske lidt svær ar forstå og der er nogle lidt barske ting med i….. HOV! Jeg glemte helt at snakke om skyggeporten!: Men er god historie, MEN den er dog ikke så fantastisk som skammerens datter serien, som virkelig er min ynglings af kaaberbøl! 🙂 Jeg vil lige indskyde at jeg er vild med serier man kommer virkelig tæt ind på personerne, det er virkelig fedt!…. GUUUD! hvor har jeg dog skrevet meget…. ups! MEN MEN MEN!. Eventyret om fjeren og rosen, krigeren en triologi jeg ville igen anbefale man er 12 før man læser denne, vold og sex er en del af denne bog…. samt dragens kys kan virkelig anbefales! Sidst nævnte(dragens kys) indeholder en del seksuelle ting og sager især i en periode af bogen. så at være omkring 12-13 ville nok ikke skade! 😀 Bare man ik er under 12… Handlingen er også lidt svær at forstå så der for ville 12+ være min anbefaling 🙂 Håber i gider læse alle mine anbefalinger. Hvis du kan lide fantasy er det nok lige noget for dig!

3. Øhmmm i triologien om jonah vil jeg også lige sige der både er vold og sex indvolveret…

4. Jeg syntes den bog er helt vild god!! Da min mor kom hjem med den fra boiblioteket, troede jeg det var en to’er! Den startede underligt, men den ende jo fantastisk 😉
    Jeg elsker Lene Kaaberbøl’s bøger, jeg syntes de er fantastiske!! Der er jo en masse spændene ting i 🙂

5. RØV KEDELIG

6. Mega nederen

7. mega kedelig

8. Skod bog

9. peter pro andmelder har ret den er lort siger jeg lort lort

10. NEDEREN BOG! DEN STINKER AF LO)RT”!!!!!!FSLGJIOSEFJOÆ

11. Den er god nok men ikke den bedste syndes jeg

12. skyggeporten ordet er ikke et ord

13. Hvad mener den med jeg skal sætte farten ned 0 stjerner fra mig”

14. bøh!!!

15. det er en ok bog, men starten er meget kedlig. ellers en bogen okay. XD

16. Det er en okay god bog, men starten er mega kedlig. ellers er den god.XD

17. HEJSA ALLE SAMMEN

18. den er ok men lidt barnlig i starten

19. den er kedelig der sker ikke noget godt i den jeg dør af kedsomhed

20. super goood bog den er mega goood!!!!!!

21. Jeg undre mig lidt over de der siger, at de er mere til Harry Potter. Der er da utrolig mange paralleler mellem de to bøger, fx noget af de mest basale i Harry Potter: Ingen af dem kan leve, hvis den anden overlever

22. Den er god. Da jeg nåede til…hmm.. omkring s.100 blev den lidt kedelig. Men derefter steg spæningen meget. Det sidste er altså bare godt. Den bog kan jeg nok ikke med det samme på ud af hovedet. Den er super god. Jeg ville klart læse en 2èr hvis der altså kom en 🙂

23. PS. Jeg kunne ikke undlade at læse slutningen. Der steg spæningen. Den er ALTSÅ bare god. SÅ LAV EN 2ÈR!!! XDDDD

24. Har lige læst bogen. Den er med overnaturlige ting og har vildt fascinerende karakterer, så det er en super bog. 🙂

25. Ok..?
    Eller hvad???

26. Ja okay Emil Palmelund. Så har du altså læst en side på 2,5 sekund. Nej vel😁
    Og alle jer der bare skriver den er lort, giv dog en ordenligt begrundelse.

27. Hei!
    Vi læser denne bog i skolen! Og det er en af de bedste bøger jeg har læst!:)

28. -Lige en ting til.. Alle jer der synes bogen er forfærdelig, behøver vi vide det?:( Tænk dog på dem der skal til at læse bogen og ville læse kommentarerne først, mister måske lysten til at læse den ?:) Tænk lige på andre et øje blik!:) Intet ondt.. Bare brug den hjerne og det hjerte i har fået!:):)

29. Super bog!:)
    For at være helt ærlig.. Den var lidt kedelig i starten, jeg faldt måske nok lidt i staver ved de kedeligste steder.. But Whatever!?;) Man skal jo altid lige ind i historien før den bliver rigtig spændene…:) Jeg elsker Lene Kaaberbøl’s forklaring af stederne, man ser ligesom stedet for sig, og kan næsten mærke smerten da Anna f.eks. Rev sin hånd på det der stoldtråd eller mærke da Anna rev skyggespind’s hjertet ud af to af skygge krigerne.. Man lever sig virkelig ind i bogen! Den er måske lidt voldsom for 10 årige, da den indeholder både vold og gys..:) Kan stærkt anbefale denne bog!:) 5 stjerner herfra!!:)
    Det skal lige siges at jeg er 13..:)) Jeg elsker virkelig slutningen og elsker virkelig måden det bliver beskrevet på:):):) Knuuuz Stella/ Nexus!

30. Og ja.. Jeg er sammen med Smiley Face!:) Og vi fik en lektie for om at vi skulle skrive en kommentar!!:)

31. jeg syntes bogen er god og den fortjener min tommelfinger som peger opad.:):):):):)

32. Jeg syntes er mage god og spændene 😄😃😀📖📚love this book

33. Hey 😀
    Jeg er 9 år, dette er min yndlingsbog. Jeg kunne godt lide at man kunne fornemme følelserne, selvom hun ikke fortalte dem ligeud. Mega fed bog, er i gang med at skrive referat til den. Da der sker mange ting i bogen, er det svært at sætte et rigtigt tema på den. Men det betyder ikke at den ikke er fantastisk! Havde rigtig nemt ved at leve mig ind i bogen, selvom der skete så meget. Alle jer, haters, lad være med at skrive sådan om bogen, for i kunne ikke gøre det bedre selv. PS Anna-Klara er 13 år, snart 14 😉

34. Temmeligt god bog den ender godt men starten kun godt have været blevet lidt bedre men der er gode ting og overraskelser i den jeg synes den er en god bog

35. Hej jeg er en pige på 11 år og som har læst skyggeporten. Hvis jeg skulle vælge den bedste bog jeg har læst i mit liv PS. har læst siden jeg var 7 år. Så er det klart skyggeporten!! Elsker den! Glæder mig til at to’ern kommer ud