Jesper Nicolaj Christiansen: Robert og robotten

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Jesper Nicolaj ChristiansenUdskriv anmeldelsen • 13. februar, 2009

robertogrobottenRobert tager på letlæst og hæsblæsende eventyr.

Jesper Nicolaj Christiansen har tidligere skrevet billedromanen Æblet. Med Robert og robotten har han begået endnu en letlæst bog – denne gang for de lidt yngre læsere og hele vejen igennem med 120 kilometer i timen.

Det er naturligvis Robert, der er helten i denne lille sag, som er første bog om hans eventyr sammen med robotten. Robotten, som hedder 1NR, ankommer fra det ydre rum – med et brag og med dårlige nyheder. Lige i nærheden af Jorden ligger et rumskib fyldt med Demuner, som bare venter på at invadere. Demuner ligner muligvis hamstere, men der er pænt mange af dem, og de er nogle bistre små kræ.

Naturligvis er Robert og robotten det eneste, der står i vejen for pelsklumpernes overherredømme. Vor helt synes muligvis, at de voksne burde tage sig af den slags, men som 1NR siger:

”De voksne har ikke lavet andet end at hærge Jorden. Vandet er fyldt med lort, ozonlaget er stort set væk, skovene er pist gone. Du må være lam i roen, hvis du tror, jeg tør bede de voksne om hjælp.”

Robert og robotten er nok især en letlæst-bog for drengene. Som man måske kan mærke, er sproget lige på og hårdt, og det samme er handlingen – dreng og jernkæmpe mødes, og så drager de i krig, mens de diskuterer det der med at bande, og om Jorden i det hele taget er værd at redde. Det er enklere og i en betydeligt lettere tone end forfatterens forrige bog, og det er svært fornøjeligt.

De tiltænkte læsere vil sandsynligvis more sig over det humoristiske sprog og den actionprægede og mildest talt uhøjtidelige handling, mens eventuelle voksne ville kunne more sig over de slet skjulte referencer til science fiction-film, der springer op fra teksten hid og did. Dertil kommer, at Christiansen endnu en gang har allieret sig med en eminent illustrator, nemlig Teddy Kristiansen. Samspillet mellem tekst og billede er ikke lige så fremtrædende som i Æblet, men Kristiansens streger er både enkle, stemningsfulde og finurlige.

Jesper Nicolaj Christiansen: Robert og robotten (Robert og robotten ; 1). Illustreret af Teddy Kristiansen. Gyldendal, 2008, 50 sider.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (4 stemmer)