Eden Maguire: Beautiful Dead – Arizona

Emner: , , , , , , , , • Se alle anmeldelser af: Eden MaguireUdskriv anmeldelsen • 8. april, 2010

Mysterierne fortsætter i Ellerton…

Velkommen til Ellerton, hvor fire unge er døde i utide inden for det sidste år. Byen er i sorg og folk er gået i panik over de mange dødsfald, mens rygter om spøgelser og mystiske hændelser for alvor begynder at svirre. Kun Darina kender sandheden…

Darina kæmper med sin egen ubærlige sorg, nemlig tabet af sin elskede Phoenix. Hun er den eneste, der ved, at Jonas, Arizona, Summer og Phoenix er vendt tilbage til livet som De Smukke Engle – rastløse sjæle, der er fanget i limbo, fordi de ikke kender sandheden om deres død. De har hver især et år til at gøre den uret, der er begået mod dem, god igen, men de er nødt til at holde sig skjulte. Derfor er det kun Darina, der kan hjælpe dem.

Allerhelst vil Darina bare være sammen med sin smukke Phoenix, men så er hun tvunget til at finde ud af, hvorfor Arizona døde. Selvmord er den officielle forklaring, men der er noget, der ikke stemmer, for hvorfor skulle skolens snobbede og selvsikre overklassepige drukne sig selv i en afsidesliggende sø? Og hvorfor sidder dødsmærket – de små englevinger – ikke ved lungerne, men ved nakken? Darina har allerede hjulpet Jonas videre, men er ikke meget for at gøre det samme for Arizona, der var hård og kynisk over for alle, mens hun levede – og Arizona er heller ikke særlig samarbejdsvillig. Hun gemmer på noget, hun hellere vil tage med sig til limbo.

Tiden er nu ved at løbe ud…

Beautiful Dead – Arizona er fortsættelsen til Beautiful Dead – Jonas. Historien bærer præg af, at forfatteren er grebet af den altopslugende, umulige kærlighed, som ikke formindskes af døden. Problemet er bare, at jeg stadig ikke helt køber den store romance mellem Darina og Phoenix, som bøgerne insisterer på. Deres forhold virker forhastet og overdrevet, fordi man ikke kender til det, de havde sammen, før Phoenix døde. Selvom Darina både er modig, handlekraftig og dedikeret til at skaffe De Smukke Engle retfærdighed, er der alligevel noget ved hende, der gør det svært for mig at holde af hende. Jeg bliver ikke helt grebet af hendes følelser, og hun fremstår som en lidt ensidig karakter, fordi hun distancerer sig fra alle andre end De Smukke Engle – eksempelvis sin mor, som hun konsekvent kalder ved fornavn.

Igen er det De Smukke Engle og de mystiske omstændigheder omkring deres død, der får mig til at læse videre. Der er ikke tale om store, avancerede krimiplots, men bøgerne er fint bygget op over ”gæt hvem der gjorde det”-skabelonen, hvor små spor lægges ud og holder historien spændende. Mysterierne fungerer godt koblet sammen med de overnaturlige zombier og blafrende englevinger. I denne bog lærer man mere om De Smukke Engle, især om deres overherre Hunter og det niveau af kontrol, han har over de andre. Han er faktisk den eneste af dem, der er lidt uhyggelig og zombieagtig. Ellers er det mindre tiltrækkende ved zombieracen helt barberet fra, og i stedet fokuseres der på andre karakteristika såsom fraværet af en fri vilje.

Jeg satser på, at bogen med Phoenix’ historie må give baggrunden for og legitimere Darina og Phoenix’ store romance. Men inden da er Summer den næste i køen…

Læs vores interview med forfatteren.

Eden Maguire: Beautiful Dead – Arizona, Politikens Forlag, 2010. – 272 sider