X-Men Pop-Up

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Caroline RepchuckUdskriv anmeldelsen • 23. november, 2008

De klassiske mutant-superhelte springer læseren i møde i denne retro-pop-up-bog.

X-Men for ægte fans, har Politikens forlag udråbt denne nye pop-up-bog til, og vi kan nok ikke komme uden om, at den henvender sig lige så meget til de forældre (fædre?), der er vokset op med serien, som den gør til deres små poder.

Hvis man ikke kender X-Men, kan jeg da hurtigt fortælle, at det er en superheltegruppe, der har nydt stor succes (hvad angår salgstal) som hæfter, også i Danmark, senere også som en filmrække. Til forskel fra de ”almindelige” superhelte er X-Men (eller Projekt X, som de hed i bladets storhedstid på dansk, i al fald i mine øjne) mutanter – det vil sige, at de er født med deres kræfter, men også at menneskeheden frygter dem, fordi de anses for noget unaturligt og fremmed, selv om de (naturligvis) kæmper for at redde verden.

Det er dog ikke den sociale bevidsthed, der er det bærende element i denne pop-up-bog, men snarere en hurtigt og farverig introduktion til det univers af mutanter, der har samlet sig omkring professor Charles Xavier – både de gode og de onde. Det er tegneserien kogt ned til sin allermest dramatiske kerne, med masser af lydord og tegninger, der springer beskueren i møde. Dertil kommer et underholdende element af retro, for de personer, der præsenteres for beskueren, er rent faktisk dem, der befolkede bladet i den førnævnte storhedstid og ikke dem, man møder nu om dage. Det er endda de oprindelige tegninger, der er blevet omformateret til 3D og blevet forsynet med masser af fakta-bokse, der kan trækkes frem i lyset. Så den gamle kender vil genforenes med Dave Cockrum, John Byrne og andre, der garanteret vil tænde for nostalgien.

Som sagt, X-Men Pop Up skal nok sælges til forældrene. Men det forhindrer den nu ikke i at være ganske underholdende. Bogen er til tider lidt teksttung, hvilket forhåbentlig kan lægge op til lidt samtale omkring værket. Jeg kunne godt ønske mig lidt mere kreativ udnyttelse af mulighederne, og til tider er valget af tegneseriesekvenser lidt mærkeligt og løsrevent – men stemningen indfanges ganske godt. Vi får præsenteret nogle af de elementer, der gør historierne spændende – action, spænding og masser af melodrama. Skulle man ønske at dele sin tegneserie-entusiasme med familiens yngre medlemmer, er det her nok et godt sted at begynde.

X-men pop Up, redigeret af Caroline Repchuck. Oversat af Glenn Ringtved. Politikens forlag, 2008.