Valerie Thomas & Korky Paul: Winnies flyvende tæppe

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Korky Paul, Valerie ThomasUdskriv anmeldelsen • 4. juli, 2009

WinniesflyvendetaeppeFlyvende tæpper skal helst være til at styre..

Heksen Winnie har fået et flyvende tæppe af sine søstre og forsøger nu at skrive nogle pæne ord om det i et takkebrev. Men det er svært at finde på pæne ord at sige om det, for faktisk har det kun givet hende problemer, da det er fuldstændig utilregneligt og ikke til at styre.. Hun beslutter alligevel at give det en chance til som slumretæppe i lænestolen, hvilket resulterer i, at hendes gode ven, katten Wilbur, mod sin vilje kommer ud på en gevaldig flyvetur. Winnie må op på den gode gamle kost for at redde Wilbur, og mon ikke den opfindsomme heks alligevel finder noget at bruge sit tæppe til..

Fortællingen om den altid så spraglede og livsglade Winnie og den mere tilbageholdende og bekymrede kat Wilbur og det flyvende tæppe er en enkel historie inddelt i en kædereaktion af små og skøre episoder, som tæppet er skyld i. Bøgernes helt store styrke er deres fantastisk detaljerede illustrationer af Korky Paul fyldt med skønne finurligheder fra heksens fortryllede og ret rodede, magiske verden. Det er en fryd at vende hver side for at se, hvad man kan finde på de næste sider. Genkendeligheden er også en stor del af bøgernes charme, for man finder hurtigt ud af, at når Winnie svinger sin tryllestav og med høj stemme (og store, svungne bogstaver i bogen..) råber ABRACADABRA – så sker der noget!

Bøgerne om Winnie er oversat til mere end 30 sprog. Indtil videre er der oversat 6 bøger til dansk om heksen Winnie og katten Wilbur. Den første, Heksen Winnie, udkom på dansk i 1987!

Valerie Thomas: Winnies flyvende tæppe. Oversat af Ole Thestrup. Illustrationer/forside: Korky Paul. Apostrof, 2009. 28 sider