Tove Jansson: Mumi, Mymlen og lille My

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Tove JanssonUdskriv anmeldelsen • 1. november, 2008

Endnu en vidunderligt rimet billedbog om Mumierne.

Jeg tror, det er sundt til tider at blive mindet om, at bogen også er en fysisk genstand. Den eksisterer ikke kun i kraft af den historie, der gemmer sig i teksten, men også i billederne og ikke mindst i bogens udformning. Vi voksne får selvfølgelig til tider pragtudgaver af særlige bøger, men det er nu nok mest i børnelitteraturen, at man tør udnytte selve bogen som en del af historien. Som nu f.eks. Tove Janssons finurlige lille sag om ”Mumi, Mymlen og lille My” – med undertitlen ”Hvad sker der så?”

Det første, man bemærker, er, at nogen har klippet hul i forsiden (det er rigtigt, man kan se ham på indersiden), så man igennem omslaget kan skimte Mumi og Mymlen. Lilly My med hænderne selvsikkert i siden ser man først, når man åbner. Men det er bogstaveligt talt en bog, der trækker læseren ind i sig. Hver enkelt side rummer nemlig et bortskåret element, hvori man kan pirres af, hvad der ligger forude. Det og så det konstante udråb HVAD TROR DU SÅ DER SKER? skal nok sørge for, at det er en fortælling, der vil gøre lykke, når der skal læses højt (og husk at kigge tilbage, når der er blevet bladret, for fortiden kigger med videre frem i historien).

Mumi er på vej gennem den mørke skov, da han bemærker noget besynderligt forude. Det er ikke en skorsten, som han først tror, men Mymlen, der græder, fordi hun har mistet lille My. Derfor drager de to ud i det forunderlige mumivers for at genfinde den forsvundne, og det bringer dem naturligvis langt omkring.

”Mumi, Mymlen og lille My” er endnu en Tove Jansson-bog, der forstår at fortælle en stor historie med små midler – den rækker fra det kolde mørke i skoven til fest i den solbeskinnede have, som var man der selv. Teksten er på vers (nyoversat af Marianne Iben Hansen), og den sprudler af fortællermæssig elektricitet. Ligesom selve bogen skifter ordene udseende efter, hvad der sker i historien, og der er i det hele taget bunker af vidunderlige detaljer at finde heri.

Historien om, hvad der så sker, er avanceret metafiktion for de mindste – men det er også yderst god underholdning.

Tove Jansson: Mumi, Mymlen og lille My. Nyoversat af Marianne Iben Hansen. 2. udgave, Gyldendal, 2008. 24 sider, 199,-