Thomas Winding: Min lille hund Mester og andre dyr

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Thomas WindingUdskriv anmeldelsen • 29. oktober, 2006

En lun og dejlig fortælling om den lille hund Mester, der med snuhed indynder sig hos fortælleren for hvem den gradvist bliver helt uundværlig.

Mester er en lille sort og hvid hund, der en dag kommer på besøg hos fortælleren alias Thomas Winding. Den vil gerne bo hos ham for som hunden siger: “så kan vi hygge os sammen om aftenen”. Hunden har i det hele taget mange gode argumenter for at blive, og den giver ikke så let op op. Da fortælleren skal ud og gå tur, og Mester går med: “Jeg skal lige præcis den samme vej som dig. Er det ikke hyggeligt?”
Og Mester flytter ind, og de to har stor fornøjelse af hinanden. Hunden er snu og får sin vilje på mange områder. Den lister f.eks. ind og sover i fortællerens seng fordi som den siger, den skulle lige fange en flue, der var ved at vække vores fortæller.
Thomas fortæller historier om hunde og andre dyr. Og Mester elsker at få fortalt eventyr om skildpadden, der snyder aben, om prinsessen og den fortryllede gris og mange andre. Typisk menneskehistorier, siger Mester, sådan er vi dyr slet ikke. Og fortælleren må sande at Mester havde ret, når den i begyndelsen sagde til ham: Du bliver så glad for mig.

Min lille hund Mester og andre dyr er en rigtig dejlig fortælling, som de fleste børn i alderen 5-8 år vil elske.

Thomas Winding er en god fortæller, han har varme, humor og underfundighed, og han ved hvor glad mennesker kan blive for deres dyr. Det er ikke til at stå for Mester, der forstår at gennemhulle argumenterne for, at den ikke må det ene eller det andet. Den opnår stort set altid det den gerne vil. Historien er illustreret med Thomas Windings sort-hvide tegninger. Han er ikke så god til at tegne mennesker, men hunden kan man lige se for sig. Der findes yderligere tre bøger i serien. Der er også kommet et par samlede udgaver og endelig kan Min hund Mester og andre dyr høres som lydbog, hvor det er Thomas Winding selv der fortæller – og det er han fremragende til.

Thomas Winding: Min lille hund Mester og andre dyr. Høst & Søn, 1988

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (5 stemmer)