Thomas Halling: Blive kærester, Være kærester, På lejrskole, Stadig kærester

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Thomas Halling.Udskriv anmeldelsen • 10. maj, 2005

Thomas Halling: Blive kæresterDet er aldrig nemt at være forelsket. Heller ikke hvis man går i 5. klasse…

I denne lille kæreste-serie fortælles, hvad der sker, da 11-årige Jeppe forelsker sig i klassekammeraten Ellen. Det er en række bøger om hvad der sker når man går i 5. klasse og pludselig bliver ramt af den store kærlighed.
I den første bog Blive kærester begynder Ellen i Jeppes klasse, og allerede efter første frikvarter er Jeppe drønforelsket. Men han ved ikke helt, hvordan man opfører sig overfor de der piger, så han tør ikke spørge Ellen, om hun vil komme sammen med ham. Jeppe forsøger i stedet at tiltrække sig Ellens opmærksomhed ved at imponere hende. Dette sker bl.a. ved at kaste snebolde på hende og ved at turde springe fra 10 meter vippen (desværre er Jeppe så koncentreret, at han glemmer at tage badebukser på!). Men Jeppes anstrengelser har den helt modsatte effekt. Ellen synes, han er dum, og først da han holder op med at blære sig, gider hun være kæreste med ham.

halling2.bmp I den anden bog Være kærester er Ellen og Jeppe kærester. Men hvordan er man egentlig det?? Jeppe synes, det er pinligt at kammeraterne ved, at han er kæreste med Ellen. De hvisker Jeppe og Ellen, Jeppe og Ellen, og det er da flovt! Han gør hende ked af det, men bliver hurtigt tilgivet da han siger undskyld. Som et plaster på såret inviterer Jeppe Ellen på burgerbar og i biografen. Jeppe vil gerne holde Ellen i hånden, men han er nervøs og tør ikke rigtigt. Efter at have taget sig sammen på toilettet, tager han Ellens hånd, men desværre er han kommet til at sætte sig i den forkerte række, så det er i stedet en gammel mand, han holder i hånden.

Thomas Halling: På lejrskoleI På lejrskole skal skolen på lejr. I toget møder Ellen og hendes veninder nogle ældre drenge, og især drengen Eddie er interesseret i Ellen. Jeppe bliver frygtelig jaloux og har det slet ikke sjovt på lejrskolen. Alt ender selvfølgelig lykkeligt, for det er jo Jeppe, Ellen er forelsket i.

I Stadig kærester som er den foreløbig sidste bog i serien, er klassen vendt hjem fra lejrskole. Da Jeppe en dag besøger vennen Leo, får de besøg af to piger fra klassen. Jeppe synes, pigerne er fjollede og alt for fnisende og vil egentlig hellere bare være sammen med Leo. Mens pigerne er på toilettet, fortæller Leo, at pigerne gerne vil komme sammen med dem. Men Jeppe elsker Ellen og siger derfor nej til tilbuddet. Kort efter modtager Jeppe et brev fra Ellen, hvor hun skriver, at hun ikke vil være kæreste med ham mere. Senere viser det sig at brevet er skrevet af de fnisende tøser, men det finder Jeppe ud af meget sent, så kan han nå at redde forholdet til Ellen?

Thomas Halling: Stadig kæresterDe 4 kærestebøgerne er charmerende og utroligt underholdende. Det er korte historier med en meget enkelt handling, men man når alligevel at blive fuldstændig grebet af Jeppe og Ellens søde kærlighedshistorie.

Thomas Halling: Blive kærester, Være kærester, På lejrskole, Stadig kærester. Oversat af Mich Vraa,Sesam, 2004
Forsider: Maria Jönsson. Originaltitler: Bli ihop, Vara ihop, Resa ihop, Hålla ihop