Sue Limb: Pige, 15 år: charmerende, men knald i låget

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Sue LimbUdskriv anmeldelsen • 25. august, 2005

Sue Limb: Pige, 15 år: charmerende, men knald i lågetHumoristisk fortælling om den 15 årlige Jess som med en stor portion selvironi fortæller om sit liv, sin familie og sine venner.

Jess’ højeste ønske er at blive stand up komiker, og hun har allerede stof nok til mange stand up shows for Jess’ eget liv er til evig komisk inspiration. Først er der hendes mor, den feministiske krigsdemonstrerende bibliotekar og som om det ikke kunne være rigeligt bor Jess’ dødsfikserede mormor også i huset, hvor hun underholder alle med blodige fortællinger om mord og lemlæstelse.

Og så er der jo Jess selv. Hendes fantasi er veludviklet og har det med at flyve, så hun tilbringer en del tid med eftersidninger, hvor hun så drømmer videre. Ofte handler drømmene om skolens lækre fyr Ben, som Jess har romantiske samtaler med i et Jane Austen univers, hvor hun er ungmøen og han den flotte tavse helt. Sådan er det i drømmene… virkeligheden ser lidt anderledes ud.

Når Jess forlader sin drømmeverden, har hun en evne til altid at rode sig ud i håbløse situationer, som da hun forsøger at lave kunstige bryster ved hjælp af to poser med minestrone suppe.
Men selv om Jess er lidt af en ulykkesfugl, har hun et hjerte af guld og prøver efter bedste evne at hjælpe sin venner og familie. Det er bare ikke altid nemt at gøre det helt rigtige, når verden hele tiden spænder ben for en.

Pige, 15 år… er udgivet i hjerteserien , som er en række bøger for piger. Denne bog er efter min mening, det nærmeste man blandt ungdomsbøgerne kommer chicklitt genren som man bl.a. kender fra Bridget Jones bøgerne. Personerne er teenagere, men problemerne nogenlunde ens og Jess’ uheldige og kluntede person kan nemt sammenlignes med Jones. Dertil kommer at humoren og Jess’ store selvironi er med til at gøre bogen ganske god.

Sue Limb: Pige, 15 år: charmerende, men knald i låget . Oversat af Vibeke Sandberg. Gyldendal, 2005. Forside: Christoffer Zieler. Originaltitel: Girl, 15, charming but insane