Silja Bødker: Profetien

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Silja BødkerUdskriv anmeldelsen • 20. november, 2007

Silja Bødker: ProfetienTemujin vender hjem fra landflygtighed, for at kræve sin ret, og opfylde sin profeti. Men kampen er hård og flere af hans allierede forråder ham.
Nu må han kæmpe, med ryggen mod muren, endnu engang.

Temujin gemmer sig for sine fjender i landet Chin. Han tvinges i den lokale herskers tjeneste. Det viser sig at være held i uheld, for herskeren sender nemlig Temujin hjem for at bekæmpe deres fælles fjender. Det bliver en hård kamp. Særligt fordi Temujin gang på gang oplever, hvordan hans nærmeste forråder ham for egen vindings skyld. Det er hårdt for den ærekære mand, som altid selv holder ord og han må igen og igen kæmpe for livet og sin position. Men det gør ham blot endnu mere opsat på at få sin retmæssige plads i historien.

Sagaen om Djengis Khans vej til magten er et forrygende og åndeløst spændende historisk action-drama. Bogen er fuld af kampscener, men giver samtidig et fascinerende og rørende indblik i en verden fuld af fremmedartet og eksotisk moral. Her bliver alle mænd i en klan dræbt for lederens forbrydelser. Kvinder gives som gave og en klanleder har mange koner. Krigsfanger og deres familier ender som slaver. Det er en hård og barsk verden.
Temujin er et produkt af den verden, så han er hård og ubamhjertlig på mange områder. Men han formår også at bløde op i ellers stive regler og traditioner.

Alle kan få en god position, hvis bare de har evner og mod. Temujin viser også en særlig form for bamhjertelighed. Gennem hele sagaen får han nye “brødre”. Det skyldes, at han forærer flere af fjendens børn til sin mor. Hun opfostrer dem som sine egne og de får en plads i familien.

Silja Bødkers fortællinger om Djengis Khan er svær at kategorisere for serien lader sig ikke nemt indfange og putte i genre. Den kan læses som ren action eller man kan læse den som en historisk roman. På mange måder er den også, hvad man før i tiden kaldte en typisk drengebog. Men kapitlerne om Temujins kone Börte vil tiltale pigerne. De mange forskellige muligheder for læsestrategier er klart en styrke. På den måde åbnes bogen for en lang række forskellige læsegrupper.

Jeg har kun et klagepunkt. Forsiden yder ikke bogens indhold helt retfærdighed. Men hvordan signalerer man også lige åndeløs spænding, voldsomme kampscener og solid historisk baggrund?

Silja Bødker: Profetien (Djengis Khan;3) Sisters, 2007.
Forside: Birdie Poulsen