Sean Stewart & Jordan Weisman: Cathys bog

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Jordan Weisman, Sean StewartUdskriv anmeldelsen • 20. juni, 2007

Stewart & Weisman: Cathys bogLevende og anderledes ungdomsbog, der rummer et mysterie som kun kan løses med læserens hjælp.

Jeg ved godt, at katten døde af det. Nysgerrighed. Men jeg kan ikke lade være med at snage lidt. Altså på den fede måde. Lad os derfor kalder det: at investigere.
Jeg elsker at lure på hemmeligheder og sære årsagssammenhænge – derfor er denne bog nærmest skabt til at underholde mig personligt. Og andre ligesom mig.

Bagsiden på bogen lokker uhæmmet. Hør lige: ”Hvis du ikke er Emma, så læg denne bog fra dig, SKRID, og ingen vil komme til skade.” Og det bliver endnu bedre. For inde i bogen er der MASSER af hemmelige og sære papirer, fotografier, avisudklip og en enkelt serviet med læbestift. Det fylder et sofabord i normal størrelse, når man breder det ud. Hvilket jo var det første, jeg gjorde. Men intet af det giver mening uden den historie, bogen rummer.

Bogen tilhører Cathy – en gymnasiepige, der lever et lidt kaotisk liv. Moren er ikke helt tilstede, og faren er død. Cathy er blevet forelsket i den lidt ældre Victor. Det var han vist også i hende. Forelsket. Men pludselig skar han hende af.

Cathy er en beslutsom ung dame, og hun ønsker at finde svaret på, hvad der gik skævt så hun tager ud til hans bopæl. Her kommer hun til at kigge på hans post i postkassen, herefter kommer hun til at gå indenfor i hans hjem, og endelig kommer Cathy også lige til at snuse rundt i hans personlige ejendele. Da hun tror, han kommer ind af døren, hælder hun lige, i ren panik, et par ting ned i tasken. Som altså fylder et sofabord, når man breder dem ud.

Cathys bedste veninde hedder Emma, og bogen og alt dens inventar er adresseret til hende. Emma er en seriøs gymnasieelev med fremtidsplaner og en god logisk sans. Hun forsøger at hjælpe Cathy, der snart går op i efterforskningen af Victor med liv og sjæl. Plottet fortykkes. Cathy og Emma kommer efterhånden på sporet af forhold omkring Victor, der er ualmindelige mystiske.

Cathys bog er en ret ualmindelig roman, som kun kræver en nysgerrig og årvågen læser. Romanen er gennemført interaktiv. Udover de forskellige artefakter, som følger med bogen, har læseren muligheden for at forske videre på en hjemmeside, der understøtter fiktionen eller nærmere illusionen om, at det hele er virkeligt. På hjemmesiden er der mulighed for at deltage i forskellige fora, hvor man kan drøfte spor eller i øvrigt tale om bogen. Cathys bog har fået enorm succes i USA, hvilket antallet af posts på disse forumsider klart understøtter. Der er således adskillige tusinde indlæg. Med mindre det også er fiktion.

Rent fysisk ligner Cathys bog en notesbog. Konceptet er gennemført, og rundt på siderne er der krusseduller, skitser og håndskrevne notater til teksten. Cathy tegner meget, og en ikke ubetydelig detalje i historien er, at hun har en evne for at tegne folk ældre, end de er.

Cathys bog er en bog, som man får et nært nærmest fortroligt forhold til. Det er lykkedes forfatterne og illustrator at gøre bogens virkelighed troværdig og fængende. Historien inddrager læseren meget direkte, hvilket er både originalt og forfriskende. Historiens genre er svær at definere -især uden at afsløre plottet – men her er ikke tale om en typisk ung piges dagbogsblade. Spændingen stiger, og intet er forusigeligt. Lur mig, om der ikke er en toer på vej.

Sean Stewart & Jordan Weisman: Cathys bog. Politikens børnebøger, 2007. Oversat af Louise Urth Olsen. Originaltitel: Cathys Book
Forside: Brigg.

Udforsk Cathys verden på Internettet her og her og på Youtube 🙂