Philip Pullman: Skyggernes kniv

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Philip PullmanUdskriv anmeldelsen • 2. juni, 2006

Philip Pullman: Skyggernes kniHæsblæsende fortsættelse i serien om Det gyldne kompas

Will er flygtet fra sit oprindelige hjem fordi han har dræbt en mand og derfor må efterlade den syge mor og sit hjem. Ved et tilfælde opdager han et mystisk vindue, der fører til en anden verden. Der møder han den vilde og slagkraftige Lyra, og sammen finder de ud af denne verdens mysterier. Et af mysterierne er en kniv med en særlig kraft. En kraft der er så fantastisk af mange folk er villige til at begå mord for at få den.
Lyra og Will har begge en mission, og undervejs kommer der forhindringer, sorger, glæder og et hav af overraskelser. Der afsløret mere og mere om det mystiske gyldne kompas, og mange spørgsmål stilles i de to børns hoveder, som nu for alvor er kastet ud i et af deres største eventyr.

Skyggernes kniv er lige så fantastisk som den første bog i serien, og man får mere og mere at vide om personerne. Det er utroligt svært at slippe historien igen. Man har om muligt endnu sværere ved at finde ud af hvem der er til at stole på, og det gør bogen fantastisk. Lige som jeg synes det er tilfældet med Det gyldne kompas kan starten være svær at komme igennem men resten af bogen er vidunderlig, og det er det hele værd. Sproget er stadig rigtig godt, spændingen er i top og mystikken er lagt ud i hele bogen. Undervejs forstår man personerne så godt at man føler med dem hele vejen igennem. Man må stæse hen i den nærmeste boghandel/bibliotek for at finde den sidste bog i trilogien, for ventetiden er næsten ikke til at holde ud!

Philip Pullman: Skyggernes kniv, 2. bind i serien. Oversat af Hanna Lützen. Gyldendal, 1997. Originaltitel: The Subtle Knife