Philip Ardagh: Rejsen mod den Grumme Ende

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Philip ArdaghUdskriv anmeldelsen • 26. august, 2005

Philip Ardagh: Rejsen mod den Grumme EndeHvis du kan lide at læse alvorlige historier med masser af mening så kig straks den anden vej. Og for at i verden: Læs IKKE denne bog!

Da Eddie Dickens forældre rammes af en mærkelig sygdom, som gør dem gule og lidt krøllede i kanten bliver det bestemt, at Eddie (hvis kælenavn er Jonathan eller Simon, hvis forældrene ikke kan huske det ene eller det andet!) skal bo hos sin onkel og tante, indtil faren er drevet over.
Desværre for Eddie er han onkel og tante ikke helt normale, hvilket han allerede erfarer i deres navne: Gale onkel Jack og gale tante Maud. Men også ud fra deres handlinger kan Eddie se at de ikke er helt normale. Gale onkel Jack betaler f.eks. alle regninger med fisk og Gale tante Maud taler sort og allerhelst kun med sin udstoppede hermelin Malcolm (eller er det Sally).

På rejsen fra Eddies hjem til onklens hjem Den Grumme Ende kommer Eddie derfor ud for den ene sære oplevelse efter den anden. Værst bliver det da Eddie, på grund af et løfte og en meget nidkær teaterdirektør, bliver forvekslet med en undsluppen forældreløs som er stukket af fra Sankt Gyseligs Hjem for Taknemmelige Forældreløse. Uden at afsløre for meget kan jeg fortælle at denne hændelse igen vender op og ned på Eddies liv og bl.a. indbefatter en kæmpe kunstig ko!

I bogens forord står der, at historien om Eddie Dickens eventyr oprindelig blev skrevet som små episoder, forfatteren sendte til sin nevø på skolen. Historierne endte dog med at blive læst op af skolen rektor til stor glæde for skolens andre elever. Historien er en nonsenshistorie, og fortællingen er rablende og fjollet. Den er nok primært tiltænkt drenge omkring de 10 år, men får altså også en midt-i-tyverne bibliotekar til at sidde i sofaen og klukke. Historien om Eddie Dickens er en trilogi , men hvis man vil læse hele serien må man ty til sit engelske, for kun den første bog i serien er oversat.

Philip Ardagh: Rejsen mod den Grumme Ende (Eddie Dickens: 1). Oversat af Paul Schiøtt. Forside: David Roberts