Petter Lidbeck: Den døde søn

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Petter LidbeckUdskriv anmeldelsen • 1. juli, 2009

dendoedesoenEn dreng myrdes, men af hvem? En ny sag for Piger på sporet!

Så er tvillingerne Siri og Tyra og deres veninde Pella igen på banen med en ny, stor sag. I deres egen lille by Hittarp sker der et mord på en 15 årig dreng. Rygterne om bandeopgør svirrer, og mordet skræmmer byens unge, da morderen jo stadig er på fri fod. De 3 piger forsøger at finde en forklaring på forskellige hændelser og personers mystiske handlinger. Sagen involverer flere af de lokale indbyggere og viser sig at tage udgangspunkt i en anden drengs død mange år tilbage.

Som i de tidligere bind i serien er der dramatik og spænding fra start til slut. Ikke mindst afslutningen er godt bygget op med en afgørende kamp om liv eller død. Bogen kan læses fra 9-10 år, men det til tider voldsomme handlingsforløb vil måske være for meget for nogle læsere. Teksten er velskrevet, og forfatter Petter Lidbeck gør også brug af en dejlig humor, som især Siris mange anti-autoritære bemærkninger er et godt eksempel på.

Bogen er bygget over samme skabelon som de øvrige bind. Vi begynder hjemme hos pigerne. Sagen ruller, og pigerne kaster sig ud i opklaringsarbejdet, som ofte er meget krævende. Efter de farefulde eventyr ender de ved slutningen trygt og godt hjemme igen, hvor sagen bliver vendt med en voksen.

Udover det gode forhold børn og voksne imellem får Pellas samtaler med sin mor også formidlet forskellige budskaber. Pellas mor er læge, og både hun og Pella ser sygehus-tv-serier sammen. Pellas mor kan dog berette om en helt anden arbejdsdag end den, som tv viser. Hverken politi eller læger har en så oplevelsesrig hverdag ud fra hendes mange års erfaringer.

Bogens forside viser de 3 piger i aktion og en mand, der ligger på gulvet i en blodpøl. Selv om hovedpersonerne er handlekraftige piger vil serien også fænge hos drengene på grund af det høje tempo og gode plot. Flere bind i serien udkommer i efteråret 2009.

Petter Lidbeck: Den døde søn (Piger på sporet ; 5). Omslag: Sussi Bech. Oversat af Camilla Schierbeck. Gyldendal, 144 sider, 2009.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (6 stemmer)