Ole Lund Kirkegaard: Frække Friderik – fortællingen om en doven dreng

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Ole Lund KirkegaardUdskriv anmeldelsen • 12. maj, 2008

En billedbog af Ole Lund Kirkegaard som aldrig tidligere har været trykt – læs om Frække Friderik.

For alle fans af Ole Lund Kirkegaards børnebøger kommer her en ny billedbog, som ikke tidligere har været trykt. Ved en oprydning blev et hæfte fundet, hvori Ole Lund Kirkegaard har skrevet og illustreret en historie til sin datter Maya. Fortællingen, som er skrevet i slutningen af 1960’erne, udgives ca. 40 år efter dens tilblivelse.

Frække Friderik bor på en tørresnor, hvor han har sin seng og sin elskede paraply. Han holder af at sove længe, og han gider ikke tage tøj eller sko af i sengen. Da han er både sulten og tørstig, tager han på en tur rundt til byens butikker. Både bager, købmand, slagter, slikmutter m. fl. hopper på hans små løgne om, at han nok skal udføre arbejde for dem, hvis han får mad og drikke eller billet til biograf og cirkus. Det går helt efter planen, indtil Frække Friderik en tidlig morgen vågner ved, at alle de berørte beboere, beder ham komme i gang med arbejdet og overholde sine aftaler. Frække Friderik udfører alle sine opgaver, og alle er overbeviste om, at han har fået en lærerstreg. Næste dag er den lille fyr rejst fra byen og gad vide, hvor han så er søgt hen for at prøve lykken?

Forlaget fortæller, at illustrationerne er gengivet med de originale fedtfarvetegninger, og at siderne er trykt efter det oprindelige hæfte. Teksten er blevet sat på ny, da den originale tekst var skrevet på en skrivemaskine.

Det er en speciel fornemmelse at få endnu en bog i hånden af Ole Lund Kirkegaard, så mange år efter hans død. At det er en billedbog er også særligt, for her er god mulighed for at nyde den genkendelige tegnestil med sjove figurer og skæve huse. Der er en fin sammenhæng mellem tekst og illustration og en dejlig humor for alle aldre. Den moralske fortælling belærer om at yde for at kunne nyde og ikke udsætte til i morgen, hvad du kan gøre i dag. Om drengen Friderik har fået sit navn, fordi han er så doven og helst vil holde fri, må man gætte sig til.

Ole Lund Kirkegaard: Frække Friderik – fortællingen om en doven dreng. Gyldendal, 2008. – Pris 129,-

Ole Lund Kirkegaard døde i 1979 som 38-årig. Han har udgivet mange børnebogsklassikere, som er elsket af store og små.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (6 stemmer)