Niklas Krog: Dragesværdet

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Niklas KrogUdskriv anmeldelsen • 16. oktober, 2005

Niklas Krogh: DragesværdetFlot udgivelse! Niklas Krog serverer her enkel og letlæst fantasy i form af en simpel ridderhistorie der inviterer begynderelæsere eller læsehandicappede indenfor i fortællingernes univers.

Bondesønnen Simon hverves som våbendrager for den halvdumme, men erfarne og totalt frygtløse ridder Roland. Der er meget at lære som våbendrager, og Simon træner flittigt og får hurtig brug for, hvad han har lært, da kongerigets skønne prinsesse Maia forsvinder. Ridder Roland og Simon drager sammen af sted på det, der udvikler sig at blive en voldsom og blodig færd. Rygtet lyder, at prinsessen er blevet bortført af en drage, og inden for kort tid står adskillige riddere i kø for at bevise deres mod og befri prinsessen fra dragens kløer.
Da det bliver Ridder Roland og Simons mulighed for at konfronterer den mistænkte drage, står det dog hurtigt klart, at dragen måske er helt uskyldig. Der er ugler i mosen, men heldigvis er Simon ligeså skarpsindig, som ridder Roland er modig.

Dragesværdet er udkommet på baggrund af en opfordring fra det svenske forlag LL-förlaget, som er et forlag, der udgiver bøger for læsehandicappede som f.eks. ordblinde og indvandrere. Niklas Krog har siden midt i 90’erne skrevet en del fantasy, og opfordringen for forlaget gik på at skabe god letlæst fantasy. Det er en svær opgave uden opskrift. For hvordan skaber man en god og levende fortælling med få og enkle ord og sætningskonstruktioner? Niklas Krog har selv udtalt, at de første udkast, han lavede, var helt håbløse. Men gradvis blev det bedre.
Resultatet foreligger nu på dansk – fire år efter at serien på to bind om Simon udkom på svensk. Når man står med bogen Dragesværdet i hånden, ligner den ikke en letlæst bog, som vi kender dem. Den er i hardback, virker forholdsvis tyk og er forsynet med en suveræn flot illustration, som er storslået som på alle rigtig gode fantasybøger om riddere og drager. Kort sagt ligner den en rigtig bog!
Når man ikke er læsehandicappet, virker bogen nærmest lyrisk – fortællingen er et langt digt. Selve historien er ikke nyskabende, men er alligevel en sød lille ridderhistorie, endda med enkelte overraskelser. Det glæder mig meget, at med Dragesværdet kan der åbnes en lem ind til de rigtige fortællingers verden for de læsere, som måske ellers ikke ville have fundet vejen. Med Dragesværdet og Josefine Ottesens letlæste serie Drageherren har det danske bogmarked føjet en ny og kvalitetsbevidst dimension til de letlæste bøger, som beviser, at fordi sproget er simpelt, kan det godt have indhold.
Nils-Petter Ekwall står bag Dragesværdets illustrationer. De er enkle, men alligevel meget stemningsfulde og medvirker i høj grad til, at Dragesværdet fremstår som en seriøs og flot udgivelse.
Andet bind i serien om Simon og ridder Roland hedder Heksemesterens skygge.

Niklas Krog: Dragesværdet (Dragesværdet: 1). Oversat af Klavs Brøndum. Sesam, 2005. Forside: Nils-Petter Ekwall. Originaltitel: Draksvärdet