Nick Clausen: Ulm

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Nick ClausenUdskriv anmeldelsen • 15. maj, 2010

Kort og intens varulve-gyser

Nick Clausen fortsætter med at pudse sit håndværk af – med sin fjerde bog er han tilbage i horrorgenren og har begået en spændende gyser med fuld fart over feltet.

Peter er sammen med moren og storebroderen flyttet til den lille by Ulm. Forældrene er lige blevet skilt, og de er naturligvis alle berørt af situationen. Nu skal de til at vænne sig til et nyt liv, hvilet egentlig for Peters vedkommende starter ganske godt; han møder pigen Amalie, som han med det samme har en god kontakt med. Men desværre er alt ikke fryd og gammen, for en mystisk skikkelse forfølger Peter rundt i byens gader, og snart begynder han at få en frygtelig mistanke.

Hans forfølger må være en varulv – et menneske, der i fuldmånens skær forvandler sig til et bæst og muligvis er involveret i flere mord over de seneste måneder. Og fuldmånen er lige oppe over.

Nick Clausen har bevæget sig i en lidt andet retning denne gang og begået en interessant lille stiløvelse. Vi er i R. L. Stine-territorium, og Clausen har godt styr på sine virkemidler. Historien starter i højeste gear og den bliver der de næste halvanden hundrede sider. Det meste fortælles gennem Peter, så handlingen er tæt på, og gysene følger i hurtigt rækkefølge. Det er hårdtslående og ganske underholdende, og det er ikke en af de historier, hvor man er overbevist om, at der venter en lykkelig slutning forude.

Ulm er en af de bøger, hvor forfatteren hygger sig med konstant at lægge spor ud – for hvem er varulven, når den ikke er ulv? Stille og roligt bliver der sat flere personer i spil, som hver udviser deres egne mærkværdigheder og sagtens kunne være den, der har et pelsproblem i fuldmånens skær. Det hele er fremstillet med meget filmiske midler og sørger for at trække læseren hele vejen til slutningen.
God og lettilgængelig horror for de yngre læsere.

Nick Clausen: Ulm. Tellerup, 2010, 155 sider.
Omslag: Peter Nielsen