Mylo Freeman: Prinsesse Arabella har fødselsdag / Prinsesse Arabella går i skole

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Mylo FreemanUdskriv anmeldelsen • 14. februar, 2010

Ikke alle prinsesser er blonde og har blå øjne..

Mylo Freeman er en hollandsk forfatter og illustrator som, ud fra bevidstheden om at børn med mørk hudfarve i lande som fx Holland fortrinsvis er omgivet af lyse mennesker, vil gøre op med de manglende identifikationsmuligheder i børnelitteraturen for mørke børn. Forfatteren blev inspireret til historierne om prinsesse Arabella af et møde med en lille pige fra Surinam, som ikke troede at prinsesser kunne være mørke i huden som hende selv, så derfor ville hun ikke spille prinsesse i et skoleteaterstykke.

I Prinsesse Arabella har fødselsdag kan Arabella ikke finde på, hvad hun skal ønske sig i fødselsdagsgave – intet af det, Kongen og Dronningen foreslår er spændende nok eller også har Arabella det i forvejen. Men pludselig ved hun, hvad hun ønsker sig: En elefant! Men elefanter har ikke lyst til at være fødselsdagsgaver, så Arabella må følge elefanten hjem til dens unge igen. Men gæt engang hvad elefantunger ønsker sig allermest i fødselsdagsgave..

I efterfølgeren Prinsesse Arabella går i skole kan Arabella næsten ikke vente til hun skal begynde i skole, for hun glæder sig til at lære noget – men til at begynde med er det ikke særligt sjovt for prinsesser at gå i skole, for det handler mest om at lære at neje pænt, gå med rank ryg med skolebøgerne balancerende på hovedet og at klippe snore over. Men da prinsesserne får lov at tage deres yndlingsdyr med, er der pludselig alligevel noget ved at gå i skole..

Bøgerne om prinsesse Arabella er fyldt med fine, farvemættede illustrationer, hvor perspektivet er i prinsessehøjde, så de voksne – og ikke mindst voksne elefanter – ser meget store ud. Historierne er enkle og fine, og vil glæde alle små prinsesser fra ca. 4 år.

Læs mere om forfatteren på Mylo Freeman

Mylo Freeman: Prinsesse Arabella har fødselsdag og Prinsesse Arabella går i skole.Turbine, 2009. – 28 sider pr bog. Pris kr. 249 kr