Michael Hoeye: En stjerne vender tilbage

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Michael HoeyeUdskriv anmeldelsen • 16. september, 2005

Michael Hoeye: En stjerne vender tilbageHermux Tantamoq vender tilbage – nu berømt og ikke mindst berygtet.

Hermux Tantamoq må sande, at man ikke gentagne gange kan rode sig ud i store eventyr, omgive sig med kontroversielle personer og berømtheder, og så fortsætte en anonym tilværelse som urmager. I denne nyeste fortælling om Hermux Tantamoq, håndplukkes han af teaterdirektøren Fluster Varmint fra Varmint Variete Teater, fordi han skal hjælpe med at opklare, hvem det er, der sender teaterdirektøren trusselsbreve.

Med det alibi, at han skal installerer vækkeure i alle garderoberne, begynder Hermux at undersøge teatret. Men det er ikke nogen let opgave, for i denne mystiske teaterverden, er de færreste hvad de giver sig ud for at være. Og inden længe er både Hermux og hans gæve mariehøne Terfle i stor fare. Men heldigvis er Hermux, som sædvanlig, en mus, der forstår at vokse med opgaven.

Ellers ligner Poppelby sig selv, og alt er ved det gamle. Hermux er fortsat meget glad for Linka Perflinger, og de er efterhånden blevet ret gode venner. Desværre må Hermux erkende, at han ikke er den eneste, der er interesseret i den skønne eventyrerske. Allerbedst som Hermux beslutter sig for, at mande sig op og bekende, at han gerne vil være mere end venner, dukker en ivrig rival op og lokker Linka med på nye eventyr, langt væk fra Poppelby.

Michael Hoeye holder så absolut niveauet fra ”Kapløb med tiden og ”Timeglasset”. En stjerne vender tilbage er som sine to forgængere en bog med spænding, humor, charme og en masse gode ideer. Som det skrevet står på bøgernes hjemmeside: Step aside, Stuart Little. There´s a new mouse in town.

Hermux holder!

Michael Hoeye: En stjerne vender tilbage (Hermux Tantamoq: 3). Oversat af Birgitte Brix. Sesam, 2005. Forside: Dale Champlin. Originaltitel: No Time like Show Time