Marie-Louise Jensen: Mellem to have

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Marie-Louise JensenUdskriv anmeldelsen • 7. august, 2009

mellemtohaveFølg Marianne på sit livs rejse til Danmark i søgen efter sin ukendte far i 1800-tallets Skagen.

Som datter af en ugift mor har pigen Marianne haft en svær barndom i den engelske havneby Grimsby. Mor og datter har af samme årsag ingen kontakt til familien, og på sin mors dødsleje lover den 16-årige Marianne at rejse til Danmark for at opsøge sin ukendte, danske far. For sin mors sidste opsparing begiver Marianne sig i 1885 derfor ud på en farefuld tur til Danmark. Med en dansk fiskekutter krydser hun havet på en dramatisk tur, og efter mange års drømmerier er hun nu endelig fremme i landet, hun kun har hørt om.

Mødet med sit nye land er ikke uproblematisk. Hun skal lære et nyt sprog, har kun få penge, og kan hun finde frem til sin far? Efter en vanskelig rejse med sult og livsfarlig sandstorm ender hun ved målet i Skagen, hvor hun ved hjælp fra de lokale beboere finder et sted at bo og får skabt sig en tilværelse. Hun møder alt fra de fattigste kår i fiskersamfundet til de mere eventyrlige malere, som lever livet i kunstnerkolonien omkring Brøndums Hotel. Mariannes spirende forelskelse i den unge fisker Peter, og hendes manglende kontakt til sin fars familie fylder alt i hendes tilværelse.

Som sin hovedperson i bogen har forfatter Marie-Louise Jensen selv forældre, som stammer fra henholdsvis England og Danmark. Hun er i dag bosat i England, hvorfra hun skriver sine historiske romaner. Dette er hendes første udgivelse på dansk. Jeg håber, vi snart får lov til at opleve flere af hendes romaner i en dansk oversættelse.

For læsere, der som jeg er betaget af kunstermiljøet og livet i Skagen omkring slutningen af 1800-tallet, er det en fantastisk roman. Marianne møder malere som Drachmann, Krøyer og Ancher. Hun får arbejde på Brøndums Hotel og får tilbudt malerundervisning af Anna Ancher. Der er fine beskrivelser fra hverdagen i det lille fiskersamfund med skibsbrud, familiefester og dagligliv i alle samfundslag. Det virker, som om et stort research-arbejde ligger til grund for bogen og medvirker til at gøre den så helskabt.

Denne roman greb mig fra første side, og jeg har nydt hvert eneste kapitel. Kombinationen af en fantastisk historie, det flydende sprog og den historiske ramme er meget betagende.

Læs mere om forfatteren her: Marie-louisejensen.com

Marie-Louise Jensen: Mellem to have. Oversætter: Elisabeth Kiertzner. Phabel, 2009, 283 sider