Lone Munksgaard Nielsen og Hanne Bartholin: Dinosauruspulveret

Nogle fødselsdagsgaver ER bare bedre end andre..

Bent er ellers ikke den fedeste at have med til sin fødselsdag, for han er lidt af en kedelig nørd. Til Oles 8 års fødselsdag har han fx superkedeligt, orange pulver med som gave, men pulveret viser sig at blive til en dinosaurus, når det kommer i vand. STOR succes, alle børn vil have fat i Bents dinosauruspulver, så Bent kommer pludselig med til en masse fødselsdage og deler gladeligt ud af sit pulver. – Ikke bare kommer der nu mange dinosaurer, der er jo også pludselig mulighed for at gå sammen om at skabe kæmpedinoer, for jo mere pulver, jo større dinosaurus.. Efterhånden vrimler det med dinosaurer overalt i byen, og byens mødre er ikke længere helt trygge ved situationen, så mændene må på dinojagt! Bent har dog en hemmelighed; pulverdinusaurer kan ikke tåle vand..

Dinosauruspulveret er en særlig bog; en helt speciel fin og fantastisk fortælling, som vil appellere til nogle børn, mens andre vil synes, den er for mærkelig. Det særlige er især at den jo på mange måder ret voldsomme fortælling om store dinosaurer og skræmte mødre fortælles nærmest uden dramatik; bare sådan ud ad landevejen. Det er en stille bog, en bog som appellerer til både fantasi og eftertænksomhed. Bogen er illustreret med fantasifulde og ret enkle tegninger i blide farver af Hanne Bartholin, som tidligere har illustreret bl.a. den meget roste ordløse billedfortælling Rejsen fra 1998 samt Axel elsker Biler.

Lone Munksgaard Nielsen: Dinosauruspulveret ; illustreret af Hanne Bartholin. Gyldendal, 2008. – [32] sider : ill. i farver. – Pris kr. 229.00 kr. Forside: Hanne Bartholin