Liina Söderström Talvik: Duften af vanilje

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Liina Söderström TalvikUdskriv anmeldelsen • 27. april, 2010

Siris mormor skal dø af kræft – kan Siri redde hendes liv?

Siris elskede mormor har fået kræft, og hun er nu så svag, at hun ofte ligger i sengen dagen lang. En dag begynder drengen Coco i Siris klasse. Han og Siri bliver med tiden venner, og han oplever Siris store sorg over sin mormors sygdom. Coco fortæller Siri, at hvis hun en dag kan mærke duften af vanilje, hører hun til blandt de udvalgte, som kan redde liv. En dag løfter Siri låget på sin skolepult og duften af vanilje står op i ansigtet på hende. Hun følge nu Cocos råd, om at hun skal bekæmpe de 4 elementer: jord, luft, ild, og vand. Ved den første prøve skal Siri binde ét af mormors tørklæder fast i en høj lysmast på fodboldbanen. Efter en svær kamp i hård blæst og med højdeskræk lykkes det for Siri at fuldføre missionen. Hun oplever til sin store overraskelse, at Mormor næste dag har genvundet sine kræfter og er oppe af sengen igen. Siri er nu opsat på at gennemføre Cocos plan, og få miraklet til at ske – at mormor vinder over sygdommen.

Ved nærmere kendskab til Coco viser det sig, at han er et omsorgssvigtet barn. Hans forældre drikker og kan være væk fra hjemmet i flere dage ad gangen uden at bekymre sig om Coco. Forældrenes drankervenner overnatter i hans seng, og han forsøger at sætte en lås på døren til sit værelse, men den brydes op af hans far. Coco tilbringer så meget tid uden for hjemmet som muligt. Han er genkendelig på sin sorte hat, og da han ikke ejer en frakke er vinteren hård at komme igennem.

Forfatter Liina Söderström Talvik har skrevet flere andre bøger, som er blevet oversat til dansk. Jeg har fundet frem til, at hun også har skrevet bogen Djävulens gömställe, som handler om Coco og hans svære liv inden han møder Siri. Denne bog er ikke oversat til dansk.

Jeg har læst denne bog flere gange over en årrække og bliver hver gang overrasket over, hvor grebet jeg bliver af Siris ulige kamp mod døden, og Cocos kummerlige tilværelse og den manglende hjælp fra voksne omkring ham. Det er en stor fortælling om følelser, om liv og død og om at overvinde livets store udfordringer. Det er også en historie, som fortæller om et stærkt venskab til glæde for begge børn, men i hver sin særlige situation. Bogens slutning er stærk, og viser Siris tætte forhold til sin elskede mormor og til sin nye ven Coco.

Liina Söderström Talvik: Duften af vanilje; på dansk ved Gitte Lyngs. Gyldendal, 2001. – 163 sider
Originaltitel: Doften av vanilj.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (23 stemmer)