Lasse Bo Andersen: Tusmørkezombien vender tilbage

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Lasse Bo AndersenUdskriv anmeldelsen • 8. december, 2007

Lasse Bo Andersen: Tusmørkezombien vender tilbageUnder optagelser til horrorfilmen Tusmørkezombien vender tilbage bliver instruktøren slået ihjel, og samtlige tilstedeværende kan have gjort det. Det er endnu en sag for Vic Baskerstreet.

Mesterdetektiven Vic Baskerstreet optrådte første gang i bogform i 2005, hvor han løste Mysteriet om Atropos’ saks. Senere mødte han Det spraglede genfærd, og nu er tiden kommet til Tusmørkezombien vender tilbage.

På trods af de lidt drabelige titler er der tale om klassiske detektivhistorier – dog ikke mere klassiske end at vor helt er en hund, som går i trenchcoat; der er med andre ord også iblandet en del humor. Titlen sender ikke de levende døde efter vor detektiv, men er blot titlen på den film, som sætter handlingen i gang. Det er nemlig instruktøren, der bliver slået ihjel og sætter Baskerstreet i gang med at opsnuse misdæderen. Og det viser sig snart, at stort set alle har motivet til og muligheden for at have slået ham ihjel. Fulgt af sin febrilske assistent Edgar Poulardrovsky går Vic Baskerstreet i gang med at skille fårene fra bukkene.

Tusmørkezombien vender tilbage er noget mere godmodig, end titlen umiddelbart lader én tro. Det er en god gammeldags krimi a la Agatha Christie, hvor vor brave helt følger sporene i deres mange retninger for til sidste at finde den skyldige – vildspor flyver omkring ørerne på læseren, og nye mistænkte dukker konstant op. Vi ved godt, hvordan det ender, men derfor kan turen nu godt være ganske fornøjelig alligevel.

Yngre læsere vil tage Lasse Bo Andersens hundekrimi for humoren og det altid underholdende forsøg på at gætte den skyldiges navn, før detektiven gør det. De ældre læsere vil nok især more sig med at spotte forfatterens utallige referencer til personligheder inden for filmens verden (og især horrorgenren). Den dræbte instruktør hedder Alfred MacGuffin, filmens producer hedder Dino de Savini, den kvindelige stjerne J-Lee (en blanding af Janet Leigh og J-Lo, hvilket er et sært billede), den mandlige stjerne George Romeo og så videre. Det vrimler med den slags indforståede vittigheder.

Som hele er Tusmørkezombien vender tilbage en ganske tiltalende blanding af Agatha Christie og Dick Danger – hurtigt læst og med en god lille intrige, der nok skal bringe læseren til slutningen for lige at finde ud af, hvordan det hele udarter sig.

Lasse Bo Andersen: Tusmørkezombien vender tilbage (En sag for Mesterdetektiven Vic Baskerstree; 3). Modtryk, 2007. Forside: Lasse Bo Andersen.

Se meget mere om Vic Baskerstreet på Baskerstreet.com og læs mere om Lasse Bo Andersen på Børnelitteratur.dk