Lars Mæhle: Harry og Ivar opfinder krudtet

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Lars Mæhle, Peter Bay AlexandersenUdskriv anmeldelsen • 29. marts, 2008

Lars Mæhle: Harry og Ivar opfinder krudtetSåskudaosse! Først er der dårligt nyt, så er der godt nyt, og så er der elendigt nyt. Og der er mindst én eksplosion!

Det umage par Harry og Ivar bor i et gammelt hus i udkanten af skoven. De har boet sammen i deres gamle hus i årevis sammen med den – ikke helt almindelige – hund, Kåre Albert, og her hygger de sig med rumskibsspil, blåbærsodavand og med at fejre fødselsdag mindst én gang om ugen. Desværre er huset dog i virkeligheden faktisk ikke deres, og en dag kommer ejeren og fortæller at huset skal sælges om 3 dage. Nu er gode råd dyre, for Harry og Ivar har kun 40 kroner, og det er ikke nok at købe huset for. Da det viser sig at der afholdes en opfinderkonkurrence, hvor præmien er på 1 million kroner, må Harry og Ivar i gang med at opfinde for at redde deres hus. Hvad de skal opfinde, er de dog ikke helt enige om, så de får hver især hjælp udefra. Men hvem vil gerne hjælpe med at redde Harry og Ivars hus og hvem har i virkeligheden skumle hensigter?

Historien og Harry og Ivar er en finurlig fortælling, som indeholder spændning for børn fra 6 år og, som lovet på forsiden, indeholder bogen mindst én eksplosion! Selvom historien ikke har børn som hovedpersoner, minder den mig alligevel en del om de klassiske historier af Ole Lund Kirkegaard. Mon ikke den næste historie om Harry og Ivar snart kommer på dansk, forfatteren har i hvert fald allerede skrevet den, og jeg ser frem til at høre mere om de to usædvanlige fyre.
Lars Mæhle: Harry og Ivar opfinder krudtet ; illustreret af Peter Bay Alexandersen ; oversat af Camilla Schierbeck. – [Kbh.] : Gyldendal, 2008. – 110 sider : ill.
Pris: kr. 179,00
Originaltitel: Harry og Ivar finn opp krutet