Kristin Cashore: Katsas fortælling & Bedrageren

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Kristin CashoreUdskriv anmeldelsen • 12. maj, 2010

Hvis du har talent for at slå ihjel – kan du så tillade dig at blive forelsket?

I landet med De Syv Kongeriger kendes talentianerne – mennesker med særlige evner – på deres forskelligfarvede øjne.

19-årige Katsa er én af dem. Hun har været i stand til at dræbe en mand med sine bare hænder, siden hun var otte. Som kong Randa af Middluns niece burde hendes liv været lyst og privilegeret, men i stedet er Katsa tvunget til at arbejde som sin onkels hævner og bøddel takket være hendes medfødte talent som dræber. Kongens fjender bliver slået med rædsel, når han truer med at sende Katsa efter dem.

I seriens første del, Katsas fortælling, opdager Katsa efterhånden, at hun bliver udnyttet af sin onkel. Selvom hun føler stor afsky ved de kyniske afstraffelser og henrettelser, vil det være det rene selvmord at sætte sig op mod kongen. Som talentianer tilhører hun ham. I et forsøg på at godtgøre sine blodige hævnbesøg opretter Katsa undergrundsbevægelsen, Netværket, hvis medlemmer hjælper de forfulgte og bekæmper uretfærdighed og korruption i landet.

På en af opgaverne for Netværket render hun ind i Po, Kong Lienids syvende søn. Po, der har et guld- og et sølvfarvet øje, er også talentianer og født med specielle kampevner. Da Katsa møder ham, har hun ingen anelse om, hvordan hendes liv er ved at ændre sig. Hun har ingen forventning om at blive Po’s ven, da hun er vant til at blive frygtet af alle. Samtidigt bliver hun udfordret af en helt ny følelse – kærligheden.

I anden del af serien, Bedrageren, kommer Katsa og Po på sporet af en forfærdelig hemmelighed, der ligger skjult langt væk – en hemmelighed, der kan ødelægge alle syv kongeriger med ord alene! De mistænker en af kongerne for at være i besiddelse af en dødsensfarlig særevne, der gør ham langt mere magtfuld og ondskabsfuld end det glansbillede af positiv velgørenhed, han viser ud ad til. For Katsa og Po bliver det nu en dramatisk og drabelig kamp for at redde Kong Lecks ti-årige datter ud af sin fars sadistiske klør og vælte hans grusomme plan om totalitær magt over alle kongerigerne.

Talentian er en serie fyldt med både barsk vold og subtil hjertesorg, med stærke helte og dyster skønhed, hvor intet nederlag er totalt og ingen triumf er uden omkostninger. Det er en spændende og gribende fortælling, der trækker læseren ind fra første afsnit. Især anden del er et hæsblæsende eventyr med masser af dramatik, kampe og store følelser. Her skal jeg lige nævne, at der oprindeligt kun er tale om én bog på originalsproget, kaldet Graceling, men forlaget Tellerup splitter ofte sammenhængende bøger op i to dele, hvilket også er tilfældet her. Så gør dig selv den tjeneste at læse de to dele lige i rap, ellers går du glip af sammenhængen.

Helt centralt i historien står Katsa. På en gang en modig, intelligent og hårdfør kriger og en ensom og følelsesmæssig sårbar heltinde, der er mærket af sin barske fortid og usikker på sin plads i verden. Katsas modningsproces er fint skildret. Hun gør sine erfaringer og lærer af dem og i mødet med Po får hun øjnene op for, at hendes sande særevne måske er af en helt anden karakter, hvilket ændrer hendes fortælling om sig selv. Prins Po har heller ikke helt ren mel i posen, hvad hans særevne angår, men det vil jeg lade være med at afsløre mere om her…

Jeg er sikker på, at Talentian vil falde i god jord hos læsere, der sætter pris på gedigen middelalderfantasy med viljestærke piger i hovedrollerne såsom Tamora Pierces bøger eller Trudi Canavans De sorte troldmænd.

Kristin Cashore: Katsas fortælling & Bedrageren. Oversat af Bjarne Skovmand. Tellerup, 2009