Kim Langer: Flugten fra Vestindien

En af de bedste bøger, jeg læste i 2009, var helt klart Den afrikanske forbandelse.
Flugten fra Vestindien
er en selvstændig til den og en fortsættelse i Kim Langers tropiske koloni-serie om Danmarks ansvar og rolle i slavehandlen, og det er en farverig og sjælden historisk serie, der simpelthen bugner af fabulerende fiktion og spændende fakta.

Det hele startede med Kongen af Kandy, og sidste bind kommer til at handle om Trankebar. Men inden vi når så langt, gælder det de 14-årige tvillinger Nelly og Nicolai, som bor på øen St. Jan i Vestindien.
Tvillingerne er vokset op på sukkerplantagen Annaberg, hvor slaverne er nyttige at have til al fysisk arbejde og er en helt naturlig del af tilværelsen. Men et slaveoprør ulmer og bobler under hele kolonien, og tvillingerne hvirvles ind i omstændighederne på hver deres måde. Nelly hjælper nogle slaver til flugt, og Nicolai ender på den anden side af konflikten, fordi han brændende ønsker sig at få en militær uddannelse. Livet for de to tvillinger udvikler sig ret dramatisk på både det personlige plan og i en større samfundsmæssig sammenhæng.
Hormoner og kønsroller spiller med, især når synsvinklen er på Nelly, og fælles for begge følger tematikken om at blive voksen og udvikle sig til et individ med egne meninger og moral.

Der væves elegant enkelte tråde fra Den afrikanske forbandelse ind i handlingen i Flugten fra Vestindien, og kendte historiske skikkelser som Peter von Scholten træder ind i fiktionen og er med til at gøre den levende og spændende.
Kim Langer er bedst, når han fortæller så det bløder, når slaverne får pisk, kæmper eller flygter. Langers helt store charme som fortæller er også, at han ikke forklarer begreber eller ting. Fortællingen er på fortællingens præmisser og ikke den intenderede læsers. Og dog, tvillingerne træder ind imellem lidt for tydeligt ud som historiens redskaber. De er med i alle brændpunkter, så vi også kan være det, og det er måske lidt for oplagt. Men grundlæggende er Flugten til Vestindien en underholdende, spændende og velskrevet historisk roman, der balancerer flot mellem fiktion og fakta.

Kim Langer: Flugten fra Vestindien. Høst & søn, 2010.-261 sider