Kim Fupz Aakeson: Pigen der huskede det hele

pigenderhuskededetheleKom med til byen, hvor alt er anderledes, og hvor børnene må gøre, lige hvad de vil!

Denne herlige billedbog handler om en verden vendt på hovedet, og hvor intet er, som det plejer. Vil du gerne høre mere? I begyndelsen er alt helt normalt (og kedeligt) i byen. Alle de daglige rutiner udføres til punkt og prikke. Alle voksne stresser rundt for at nå frem til børnehave med børnene og videre til deres arbejde. En morgen bliver alt forandret! Ingen kan huske, hvad de skal gøre, når de vågner om morgenen, og hvad de skal lave resten af dagen. Folk går forvirret rundt på gaderne i nattøj og ved ikke, hvad de skal give sig til. Én person kan dog huske det hele – det er Pigen. Hun fortæller, at de alle plejer at sove længe, spise morgenmad og bager lækre boller. Bilerne bruges til at sidde i, når solen skinner, mens de spiser boller og drikker saftevand. En tilværelse, hvor alle har god tid, og børnene selv bestemmer sengetid, og hvad de ellers har lyst til at fordrive tiden med. Pigen takkes for sin gode hukommelse, og folk mener, at hun jo må have ret, for det lyder jo meget sandsynligt og behageligt.

”Og de måtte gerne hoppe i sengene.
Og de måtte gerne pjaske med vand.
Og de måtte gerne lade være med at vaske sig bag ørerne.”

Historien blev første gang udgivet i bogen Sallies historier fra 1992. Ved denne genudgivelse fremstår Kim Fupz Aakesons fortælling fortsat stærkt og underholdende. Jeg er meget begejstret for illustrationerne, som er skabt af Salla Savolainen. De er fyldt med farver, bevægelser, liv og glæde. Der er god mulighed for at gå på opdagelse i alle detaljerne. Der er også en fin sammenhæng mellem tekst og illustration. Hun har tidligere har skrevet og illustreret bøgerne Maja på femte sal og Sikke noget.
Denne historie minder mig om Louis Jensens billedbog Byen hvor husene bytter plads fra 2001. En morgen har alle byens huse byttet plads. Det skaber stor forvirring. Hvordan skal man finde dem, man vil besøge, og hvordan skal posten uddele sin post? En anden sjov fortælling, hvor tingene vendes på hovedet.
Pigen der huskede det hele er en fin billedbog, som er sjov at læse højt for børn, som har lyst til at opleve en verden på en mere børnevenlig måde.

Kim Fupz Aakeson: Pigen der huskede det hele. Illustreret af Salla Savolainen. Carlsen, 2009, 28 sider