Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen: Vitello bliver forretningsmand & Vitello går med kniv

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Kim Fupz Aakeson, Niels Bo BojesenUdskriv anmeldelsen • 6. december, 2008

Vitello er tilbage i 2 nye bøger.

Vitello, som bor med sin mor i rækkehuset ved ringvejen, er stadig lige opfindsom, eller faktisk synes jeg han bliver mere og mere opfindsom for hver bog, der skrives om ham..

I Vitello bliver forretningsmand har Vitello hørt om en dreng, der havde tjent en million kroner inden han blev 18 år fordi han havde næse for forretninger. Vitello vil gøre ham kunsten efter og sammen med vennerne, tvillingerne Max og Hasse går han på jagt efter ting, som kan købes billigt (eller snuppes gratis..) og sælges dyrt – for sådan bliver man en god forretningsmand..

I Vitello går med kniv har Vitello set en film med en barsk fyr, der havde en stor kniv med riller og var en hård negl og talte grimt (der var også noget kysseri, men der lukkede Vitello bare øjnene!), og Vitello beslutter sig for at gøre ham kunsten efter, så han snupper en brødkniv med riller. Desværre opdager Mor det med det samme, og hun snupper kniven og stikker Vitello en smørkniv i stedet. Heldigvis kan den også bruges, så Vitello går en tur for at afprøve sit nye image som hård negl – og det går ikke stille af sig, da han møder både knallertbøller, en møghund og en gammel dame, som ikke finder sig i at blive talt grimt til af en hård negl..

Bøgerne om Vitello er skrevet af Kim Fupz Aakeson, som er kendt for både sine mange dejlige billedbøger, gode ungdomsbøger og også for at have skrevet filmmanuskripter til populære film som fx Den Eneste Ene og En Soap. Disse to bøger er en fortsættelse af Vitello vil have en far og Vitello ridser en bil, de er en del af en planlagt serie på 9 bøger om den fortagsomme dreng Vitello og livet i rækkehuset ved ringvejen. Bøgerne er skrevet med en underfundig humor og de kan både bruges som højtlæsning for de mindre børn på 5-6 år og som selvlæsning for større børn på 8-10 år. Bøgerne er illustreret – desværre en smule tamt, synes jeg – af Niels Bo Bojesen.

Kim Fupz Aakeson: Vitello ridser en bil / Vitello går med kniv. Illustrationer/forsider:  Niels Bo Bojesen. Gyldendal, 2008. – [32] sider : ill. i farver. Pris kr 99,00