Kenneth Skipper: Ildmageren

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Kenneth SkipperUdskriv anmeldelsen • 12. november, 2010

I kamp på liv og død i vikingernes land
Det er kort før juleferien, og Nikolaj på 12 år har fyldt sin skoletaske med ulovligt fyrværkeri, som han glæder sig til at fyre af. Mobilen ringer, og Mor fortæller, at hun igen må arbejde over. Mormor vil derfor hente ham i SFO. Nikolaj er vred og dybt skuffet. Denne jul skal han og familien fejre i Spanien, selvom Nikolaj ville foretrække at blive hjemme i Danmark med juletræ, gaver og sne.
I vrede vælger han at trodse Mors formaning om at blive i SFO’en, og han begynder at gå hjem til sine bedsteforældres gård i den begyndende snestorm. Det er en lang og farefuld tur over marker og enge med mosehuller. Pludselig ringer Peter og fortæller, at vennen Kalle har afsløret deres ulovlige fyrværkerisamling, og at Nikolaj skal få det gemt af vejen. Da han skjuler sin skoletaske i en stendynge, ender han med at blive suget ned i et mørkt, dybt hul.

Pludselig er alt omkring ham forandret, og de velkendte marker er væk. Han befinder sig nu tilbage i vikingernes tid. Her trues han på livet af både hedninge, kristne og trolde, fordi han bliver kendt som Ildmageren. Han kan tænde ild med sine hænder (og sin medbragte lighter). Han møder høvdingedatteren Sif, som følger ham på vej. Vil Nikolaj overleve de mange farer, og kan han på nogen måde vende tilbage til nutiden og sin familie, som han savner?

Det er forfatteren Kenneth Skippers første børnebogsudgivelse. Jeg synes, at dette viking-eventyr er en god begyndelse på en kommende børnebogskarriere. Det er en spændende fortælling, som både er underholdende, og samtidigt gav mig ny viden (og interesse) for vikingetiden. Historien er fyldt med beskrivelser af lyde, dufte og smagsoplevelser, som gør, at jeg følte mig til stede i scenariet. Dramatik og handling fik mig til at læse bogen hurtigt – hele tiden med tanke på, om det er drøm eller virkelighed!

Forskelle og sammenstød mellem de to tidsaldre, nutiden og vikingetiden, belyses på flere måder. Nikolaj oplever ofte, at hans sprog og formuleringer ikke bliver forstået. Han og Sif har også mange samtaler om højtiden Julen/Youlen, som viser deres to forskellige tidsbilleder. Nikolaj fortæller om grantræ og Julemanden, som kommer med gaver, hvorimod Sif tænker på Odin, som giver frugt og nødder til de små børn.

Det er en spændende historisk fortælling, som både er en god læseoplevelse, men som også vil være en fin højtlæsningsbog i juletiden, men også resten af året.

Kenneth Skipper: Ildmageren. Ravnerock, 2010.- 137 sider
Omslag: Lars N. Sødergren