Karen McCombie: Kærester, kærlighed og kæmpeproblemer

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Karen McCombieUdskriv anmeldelsen • 28. august, 2007

Karen McCombie: Kærester, kærlighed og kæmpeproblemerAllys far er begyndt at opføre sig mærkeligt, og hun og hendes søstre må finde ud af hvad der er galt. Men kommer det nu til at gå helt som planlagt?

13-årige Allys mor har været ude at rejse i meget lang tid, og sender kun kortfattede breve til dem i ny og næ om hvor hun befinder sig. Men det er dog livstegn. Så da Allys far pludselig begynder at have mærkelige telefonsamtaler med en ukendt kvinde, er hun klar over at noget er helt, helt galt. Så snart bestemmer hun og hendes søstre (den perfektionistiske Linn og den flippede Birka) sig for at finde ud af hvad han har for, men det viser sig at være meget sværere end man lige skulle tro. Det viser sig nemlig at deres far gør alt hvad han kan for at holde det skjult for dem, og samtidig skal de selv hele tiden holde det hele hemmeligt for deres supersmarte lillebror, der på en eller anden måde altid forhindrer dem i deres plan.

Allys liv 2 er nøjagtig lige så god som 1’eren var, og mindst lige så underholdende. Plottet er rigtig godt fundet på, og slutningen er utrolig overraskende. Der er ikke skåret ned på vittige bemærkninger og nuttede husdyr, og man får stadig masser at vide om Allys liv i skolen og med vennerne, deriblandt den nye pige Kyra og den super generte Sandy.

Sproget er hovedindgrediensen til underholdningen i bøgerne om Ally, for det er skrevet i jeg-person og derfor fyldt med tanker, ironiske bemærkninger og ellers bare almindelige teenageproblemer. Denne serie skiller sig ud fra resten af pigerbøgerne, der er på markedet for tiden ved at bruge mindre tid på at klynke og mere tid på at det skal være sjovt og spændende. Kvaliteten af disse bøger kan ikke beskrives med de rette ord, man er simpelthen nødt til at læse dem selv. Så er man en pige der mangler lidt læsning, men er træt af teenagepiger der blive ved med at beskrive hvor træls livet og verden er, uden at gøre noget ved det, så vil denne bog helt sikkert fremkalde et smil på læben!

Karen McCombie: Kærester, kærlighed og kæmpeproblemer  (Allys liv; 2) Oversat af Henriette Rostrup. Carlsen, 2004.
Forside: Spike Gerre.  Originaltitel:
Dates, double dates and big, big trouble