Karen McCombie: Fortiden, fremtiden og hende den irriterende

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Karen McCombieUdskriv anmeldelsen • 28. august, 2007

Karen McCombie: Fortiden, fremtiden og hende den irriterendeAlly er 13 år og den eneste normale i hendes familie. Men hvordan skal hun kunne klare alle sine problemer?

Ally er en forvirret 13-årig pige, med en meget speciel familie. Hendes lillebror er en 7-årig tavs dyreelsker, der fylder huset med firbenede venner, hendes yngste storesøster Birka er en flippet pige der er besat af lyskæder og ting der glimter, eller på anden måde står frem så klart som neon, hendes ælste storesøster Linn (egentlig Linnhe) er et minimalistisk ordensmenneske, der altid går med stram hestehale og pinligt rene trøjer og bukser, oftest i hvidt eller sort. Hendes far er en blid og rar cykelsmed, der har måttet opdrage alle børnene med hjælp fra deres bedstemor, siden moderen forlod dem for at rejse rundt i verden og engang imellem sende postkort om hvor hun er. Hele historien er Allys beretninger til moren om hvad familien går og laver.

Den første af bøgerne handler om Allys hverdag og venner, bl.a. den søde, men utroligt generte Sandy med de overbeskyttende forældre, og hvordan alt bliver ændret da der begynder en ny pige på skolen. Man hører om Allys evige forelskelse i storesøsteren Linns ven Alfie, hvordan hun er ved at blive drevet til vanvid af den nye piges provokerende attitude, og generelt bare om hendes venner og familie.

Hele serien om Ally er enormt sjov og underholdende, og er ideelle til hvis man vil muntres op på en dag hvor man føler sig lidt trist. Sproget er hovedindgrediensen til underholdningen, for det er skrevet i jeg-person og derfor fyldt med tanker, ironiske bemærkninger og ellers bare almindelige teenageproblemer. Denne serie skiller sig ud fra resten af pigerbøgerne, der er på markedet for tiden ved at bruge mindre tid på at klynke og mere tid på at det skal være sjovt og spændende. Kvaliteten af disse bøger kan ikke beskrives med de rette ord, man er simpelthen nødt til at læse dem selv. Så er man en pige der mangler lidt læsning, men er træt af teenagepiger der blive ved med at beskrive hvor træls livet og verden er, uden at gøre noget ved det, så vil denne bog helt sikkert fremkalde et smil på læben!

Karen McCombie: Fortiden, fremtiden og hende den irriterende (Allys liv; 1) Oversat af Henriette Rostrup. Carlsen, 2004.
Forside: Spike Gerre Originaltitel: The past, the present and the loud, loud girl

Besøg Allys verden på nettet her