Josefine Ottesen: Roselil og hendes venner

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Josefine OttesenUdskriv anmeldelsen • 10. april, 2006

Josefine Ottesen: Roselil og hendes vennerEr du til eventyr med feer, trolde, prinsesser og havfruer så er Roselil serien lige noget for dig.

Roselil er en blomsterfe. Hun bor i en rosenbusk i Sommerlandet og hendes opgave er at åbne alle buskens roser om morgenen og lukke dem igen om aftenen inden de bliver ødelagt af aftenduggen. Roselil er lige ved at blive gift med musen Karl Gustav hvis forældre arbejder i rosenbusken som henholdvis vicevært og køkkendame, men heldigvis vil Karl Gustav hellere giftes med sin hemmeligt forlovede veninde musen Frida.

I denne første bog i serien om Roselil hører vi om hvordan hun møder sine mange venner. Roselils aller bedste veninde er Silke Sommerfugl som en dag lander i rosenbusken. De bliver hurtigt veninder og leger sammen dagen lang. En dag efter en frygtelig storm flyver de ud til havet. Her møder de havprinsessen Ariadne som er skyllet op på lavt vand og ikke kan komme tilbage i havet. Ved hjælp fra havmågen Mogens får de hentet Ariadnes amme, skildpadden Esmeralda, som får Ariadne ud i havet igen. For denne tjeneste skal Ariadne synge for Mogens Måge en aften når det er fuldmåne, men Ariadne holder ikke sit løfte og det er faktisk ikke så godt.

I Sommerlandet ligger der også en skov med en fortryllet park og et palads hvor der bor en konge og en dronning. En stentrold fra Mørkebjergenen har fortryllet kongepaladset så kongen og dronningen er blevet til sten og den lille prinsesse Guldhår er blevet væk.

En dag i et værre blæsevejr flyver Silke og Roselil længere væk fra rosenbusken og hen mod skoven, men bliver på et tidspunkt væk fra hinanden. Mens Roselil søger ly for en regnbyge møder hun den lille skovtrold Dunder og uglen Klogugle og det viser sig at de to fyrer er kommet til at jage Silke ind i skoven og da de derfor har lidt dårlig samvittighed følger de Roselil et stykke ind i skoven. Hun finder en helt udmattet Silke midt i den fortryllede park tæt ved kongepaladset. På vejen ud af parken bliver de to veninder pludselig trukket ned under jorden lige inden troldkællingens iskolde isvind når at få dem tryllet om til sten. Det er musen Frida som redder dem. Hun færdes hjemmevant i de underjordiske gange som fører ind til paladsets kældre hvor der vokser svampe som hun bruger til sine berømte, velsmagende svampetærter. Silke og Roselil får lov at overnatte hos musene, men bestemmer sig for at prøve at komme hen til det gamle egetræ for at mødes med Dunder og Klogugle som vil følge dem det sidste stykke ud af skoven og ud til skovbrynet.

Det lykkes de to at finde Dunder og Klogugle og da de alle næsten er ude af skoven møder de Elverfolket som holder fest. Her bliver de alle inviteret med til fest og således lærer Roselil den lille elverpige Månestråle at kende. Efter festen overnatter pigerne hos Dunder og næste dag flyver de hjem til Rosenbusken igen. Et par dage efter erfarer Roselil at elverpigen Månestråle er taget til fange af den hæslige troldkælling. Hun bliver holdt fanget i paladsets kælder og hvis ikke elverpigen kommer tilbage til månelyset vil hun svinde helt ind til ingenting. Roselil får straks en ide til hvordan hun og vennerne kan redde Månestråle og måske samtidigt ophævet fortryllelsen af parken og få bugt med den hæslige troldkælling.

Fortællingen om Roselil er, med Josefine Ottesens velkendte evne for et godt plot, lystigt spundet sammen hen over et eventyrs-univers med alle de ingredienser som indgår i et godt eventyr. Hekse, trolde, feer, elvere, prinsesser, kærester som ikke kan få hinanden og meget mere.

Man fornemmer som læser at rammerne omkring Roselils liv bliver lagt og at scenen bliver sat til flere gode oplevelser med Roselil og hendes venner. Roselil får opbygget en vennekreds på tværs af arter og levevis. Temaer som venskaber, jalousi mellem venner, imødekommenhed og forståelse for andre bliver alle behandlet i denne første bog om Roselil.

Roselil bøgerne er udgivet første gang i 1994-1997 og Josefine Ottesen har skrevet dem i tæt samarbejde med sin datter fra hun var 5-9 år. Det synes jeg også bøgerne bærer dejligt præg af da hele Roselil universet grundlæggende bygger på et dejlig barnligt billede af at man skal tro på det bedste i andre og leve i harmoni og fred med hinanden. Historien er velegnet til oplæsning fra ca. 5 år og der skal ikke herske nogen tvivl om at det er helt på sin plads at genudgive disse bøger da de uden tvivl også fremover stadig vil henrykke mange piger med hang til søde eventyr. Det er her måske også på sin plads at advare øvrige læsere af Josefine Ottesens bøger, for jeg vil faktisk mene at Roselil bøgerne med deres lyserøde eventyrs-univers skiller sig lidt uden for hendes øvrige mere aktion prægede fortællinger.

Jeg har læst Roselil bøgerne i en 3. revideret udgave fra forlaget Sesam udgivet i 2006. Her er det med illustrationer af Pernille H. Jensen. Hendes billeder er simpelthen fantastiske og på de sider hvor der ikke er en større illustration er der så til gengæld tegnet rosenranker som snor sig langs siden – super flot og dejligt indbydende.

I bind 2 ”Roselil og Blomsterkrigen” bliver Roselils diplomatiske evner igen sat på en prøve og hun skal denne gang bekæmpe en ond heks og den slemme fe Bella Donna. Der skal vælges en ny dronning til Blomsterlandet og den onde heks kan ikke lide farver og fuglesang, så hun forsøger at skabe ufred blandt alle landets beboere.

I bind 3 ”Roselil og den lille drage” kommer der en drage til Sommerlandet og den skræmmer alle med sin ildånde, men Roselil og Silke Sommerfugl vil ikke lade sig skræmme. De prøver igen at redde freden i Blomsterlandet og denne gang ved at hjælpe dragen som i virkeligheden er en sød drage der slet ikke bryder sig om ild og ondskab, men elsker blomster og gerne vil have nye venner.

Josefine Ottesen: Roselil og hendes venner (Roselil: 1). Sesam, 2006. Forside: Pernille H. Jensen

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (5 stemmer)