Jeanne Willis: Mammuttærte

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Jeanne Willis, Tony RossUdskriv anmeldelsen • 2. marts, 2008

Jeanne Willis: MammuttærteKød er fedt, især hvis man normalt kun lever af havregrød, og denne lækre bog med den mundvandsfremkaldende titel er også superfed!

Ork har sin daglige gang i en dal engang i istiden. Han er træt af at leve af havregrød, så da han pludselig ser en mammut på et bjerg, beslutter den initiativrige hulemand at bage en mammuttærte. At fange en mammut og bage den ind i en tærte, er dog ikke noget man bare gør, det kræver en del forberedelser, så Ork beder sine venner – Urk, Gork, Bork, Nork og Mork – om at hjælpe ham med at lave spyd, fælde, vogn, tærtefad med mere mod at de til gengæld vil få et stykke af den færdige mammuttærte. Hulemændene vil gerne hjælpe deres ven, for de er alle enige om at kød er fedt og sammen går de på jagt efter mammutten, som har fulgt alle deres anstrengelser på afstand. Denne, den allervigtigste ingrediens til tærten, beslutter sig dog for at den ikke vil ende som tærtefyld og samler sin store familie sammen – og pludselig vil hulemændene alligevel hellere have havregrød!

Mammuttærte er en sjov fortælling om samarbejde mod et fælles mål, men mest af alt er det bare en fed historie om disse hulemænd med enslydende navne, som gerne vil have kød, men ikke bare kød i sig selv, det skal selvfølgelig bages ind i en tærte! Makkerparret Jeanne Willis og Tony Ross er kendt fra deres samarbejde om en del andre billedbøger, og de gør det rigtig godt. Især er jeg vild med illustrationerne begået af Tony Ross, det er ikke til at stå for den charmerende, langhårede mammut, som under hele forløbet fra sin bjergtop betragter de meget tynde men hårdtarbejdende hulemænd. Morsomt er det også med anakronismerne rundt om i bogen, fx har disse istidens hulemænd både flødekager, tekopper og stegepande.

Teksten er sat i urimede vers, og gentagelserne med, hvad man næsten kan kalde bogens slogan, Kød er fedt og ikke mindst hulemændenes enslydende navne er morsomme for nok især de yngre børn. Hjemme hos os er vi blevet inspireret af bogen og er nu begyndt at opføre os som hulemænd ved aftensmaden, for kød ER fedt!

Mammuttærte / tekst Jeanne Willis ; illustrationer Tony Ross ; oversat fra engelsk af Thorstein Thomsen. 1. udgave, 1. oplag. – [Kbh.] : Sesam, 2008. – [28] sider : ill. i farver. Pris kr. 249,00
Forside: Tony Ross