Jay Amory: Azrael den vingeløse

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Jay AmoryUdskriv anmeldelsen • 3. februar, 2010

Højtflyvende science fiction

Det er interessant, som forventninger kan farve ens oplevelse af en bog – jeg kan f.eks. ikke lade være med at tænke, at Azrael – den vingeløse ville have været en meget bedre bog, hvis forfatteren havde lavet den som gennemført fantasy i stedet for at iklæde den nogle løse science fiction-gevandter.

Vi befinder os i fremtiden, lang tid efter at en økologisk katastrofe har ramt jorden. For at kunne leve videre har menneskene skabt himmelbyerne – gigantiske konstruktioner, som hæver sig over skyerne på mægtige piller. Der har de udviklet vinger og lever en fredelig og sorgløs tilværelse. Deres verden opretholdes af de maskiner, som er efterladt ved jordoverfladen og sørger for at bringe mad op til byerne. Det tror de i al fald.

Azrael er en teenager, der er ganske unik blandt de bevingede mennesker – som noget nær den eneste er han nemlig født helt uden vinger. Det anbringer ham naturligvis uden for alle fællesskaber, men gør også, at han bliver kaldt frem, da en krise truer verden over skyerne.

Forsyningerne fra jorden er nemlig begyndt at svinde ind, og Azrael bliver sendt til jordoverfladen for at afdække, hvad der er sket. Der opdager han snart, at intet er, som han er blevet fortalt – himmelbyerne forsynes ikke bare af automatisk maskineri, men derimod af et samfund af mennesker uden vinger, fastlåst af en religiøst elite.
Og alting er ved at ændre sig, både over og under skydækket.

Titlen og den utroligt flotte Christian Guldager-forside kunne forlede én til at tro, at der var tale om enten fantasy eller horror – men Amory postulerer direkte, at denne verden er et resultat af vores, og det fungerer desværre ikke helt; simpelthen fordi han ikke gør det troværdigt. Himmelbyerne er ikke anderledes på den måde, som en sådan ændring ville gøre: i stedet for motorcykler flyver de unge helikoptere, og bøllerne opfører sig som helt almindelige teenagere. Man føler sig med andre ord ikke rigtig hensat til en anden verden.

Personligt synes jeg, at Amory skulle have droppet sf-aspektet (som også lader til at være lidt et forsøg på at komme med en kommentar til samfundet) og lavet ren fantasy – så kunne han have slået sig lidt mere løs, og det ville i mine øjne have gjort bogen noget mere underholdende. Som det er nu, er Azrael – den vingeløse en hurtig lille godbid, hvis man trænger til en gang sf-spænding med fart over feltet og nogle gode detaljer her og der i fortællingen, men den mangler det der ekstra, som kunne bringe den op på siden af f.eks. Philip Reeves bøger.

Prøver man at lægge noget dybere i den, vil man nok snart begynde at spekulere over forfatterens holdning til de samfund, han har opstillet – personligt kunne jeg ikke lade være med at tænke, at celestinerne (himmelbyernes indbyggere, ligesom hovedpersonens navn en del af forfatterens irriterende vane med at bruge halvbibelske navne til alting, uden det tjener noget formål) var de egentlige skurke, men i stedet fremstilles jordboerne som en beskidt underklasse, der for de fleste vedkommende ikke fortjener bedre. Men det er naturligvis noget, der kan ændre sig, for Azrael – den vingeløse er første bind i trilogien ”En verden bag skyerne”.

Man kan læse starten af bogen på forlagets hjemmeside

Jay Amory: Azrael den vingeløse (En verden bag skyerne;  1 ) Tellerup, 2009.- 360 sider

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (4 stemmer)