Jacob Rask Nielsen: Familien Firling og rejsen til Zambukistan

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Jacob Rask NielsenUdskriv anmeldelsen • 12. januar, 2009

familienfirlingFamilien Firling ved, at livet er et eventyr.

Jacob Rask Nielsen er tidligere præsenteret her på Fortællingen.dk med et par af hans sprudlende titler – hvilket naturligvis har været inspiration til at gribe fat i Familien Firling og rejsen til Zambukistan, en lidt tidligere titel.

Rask Nielsen udgiver normalt selv sine bøger, og det er med god grund, at forlaget hedder Tjubang, for om noget er der gang i den i hans værker. Familien Firling… er dog udkommet på Forlaget Forlæns og er en af de bøger, hvor man er glad for, at der ikke er lydspor til, for der er larm og ballade hele vejen igennem. Helt ærligt kunne jeg ikke lade være med at tænke på Gunnar Willes bøger, som jeg selv voksede op med – der er noget af den samme livskraft at finde her.

Familien Firling er en pudsig flok, en farverig udgave af familien Addams (om end bogen her er i sort/hvid). Moderen Flora er kunstner, far Frantz en ikke særlig succesfuld opfinder (ophavsmand til græskarjakken blandt andet), sønnen Frede er en ekstrem bogorm, og datteren Fiona lever livet 120% og med 400 kilometer i timer. De passer med andre ord ikke ligefrem ind på den stille villavej, hvor de bor. Så det er faktisk til naboernes store lettelse, at de sætter hjul på huset og drager af sted på eventyr.

Turen går til Zambukistan for at besøge faster Fester. Men da de når frem, er hun forsvundet, og sære kæmpespor leder ind i den værste del af junglen. Det bliver til et hæsblæsende eventyr med drabelige aber og gale videnskabsmænd og masser af morskab.

Jacob Rask Nielsen skriver lige ud ad landevejen og med fart på, men det er i mindst lige så høj grad tegningerne, der løfter historien. Han har en letgenkendelig stil, der gerne får en til at trække på smilebåndet, og familien Firlings eventyr ville ikke være de samme uden illustrationerne. Her leverer han en hurtigt læst og grumme underholdende tjubang-historie, der burde kunne løfte humøret hos selv den kedeligste læser. Det er Gunnar Willes kulørte verden som set gennem ”Alex på eventyr”-bøgerne af Knud Holten.