J. M. DeMatteis & Mike Ploog: Drømmetyven

Emner: , • Se alle anmeldelser af: J. M. DeMatteis, Mike PloogUdskriv anmeldelsen • 30. september, 2006

JM DeMatteis: DrømmetyvenKate er kommet til Abadazad i jagten på sin forsvundne lillebror. Men Magermanden venter på hende, og han er ikke noget behageligt bekendtskab.

”Vejen til drømmenes by” ankom 14-årige Kate til det fantastiske land Abadazad i forsøget på at finde sin lillebror, Mattie, som forsvandt for snart noget tid siden. Hun befinder sig nu i på et magisk sted, der beviser, at hendes barndoms bøger var den rene og skære sandhed, men at forfatteren måske ikke altid formåede at beskrive tingenes sande tilstand – Abadazad er mere sært, end hun nogensinde har drømt om. Og flere skumle foretagender foregår bag kulisserne, end hun ønsker at kende til. Magermanden i Den Forfærdeligt Usle By har hendes lillebror, og nu er han ude efter hende.

”Drømmetyven” holder tempoet oppe fra ”Vejen til Drømmenes by”; allerede inden for de første par sider udsættes Kate for et angreb fra rakethoveder, så sjove at læse om, men så ubehagelige at blive udsat for. Og snart går den vilde lillebror-jagt, i selskab med Mester Viks, som er et fortryllet lys. Ligesom rakethovederne optræder Viks naturligvis i de bøger om Abadazad, som Kate har læst – og ligesom alt andet lever bøgerne ikke op til den fysiske virkelighed, så hun udsættes for overraskelse på overraskelse.

DeMatteis’ tekst og Ploogs tegninger kører endnu engang rigtig godt sammen og supplerer hinanden. Sammen har de fundet et format, som løfter bøgerne op og leger med de forskellige lag i historien og udfordrer læseren. Med tidens strømflod af fantasy er man vant til at læse bøger, som foregår i et fantastisk univers, men trækker tråde tilbage til vores egen almindelige dagligdag. I Abadazad føjes der ekstra lag til i kraft af fortællerne – for om end det er Kates dagbog, vi læser, er hun ikke alene. Dagbogen er forhekset og byder selv ind på handlingen med korte tegneseriesekvenser og illustrationer – og så er der udsnit fra de oprindelige Abadazad-bøger, som selvfølgelig har betydning for de oplevelser, Kate har (på et tidspunkt bladrer en af Magermandens håndlangere i ”Hr Triste fra Abadazad”, og Magermanden selv taler til Kate gennem dagbogen).

Indtil videre er der kun udkommet to bind i serien, og Sesam har været hurtige til at få dem ud på dansk – det må tyde på, at de har været en succes i hjemlandet. Jeg ser ingen grund til, at de ikke skulle blive det i Danmark, for de er velskrevne og underholdende, og blandingen af tekst, billeder og tegneserier løfter dem højt over meget af det, vi ellers ser.

J.M. DeMatteis: Drømmetyven, illustreret af Mike Ploog. Oversat af Mathias Sejerslev. Sesam, 2006. Forside: Mike Ploog. Originaltitel: The Dream Thief

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (4 stemmer)