Isabel Abedi: Her kommer Lola, Lola laver overskrifter & Lola på hemmelig mission

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Dagmar Henze, Isabel AbediUdskriv anmeldelsen • 27. marts, 2010

”Med ønsker skal man være varsom, ellers går de bare i opfyldelse, og så er fanden løs.”

Her kommer Lola er første bind i en ny serie til piger om veninder, skole, drenge, pinlige forældre og store drømme.

9-årige Lola har en brasiliansk far, en 80 cm høj moster og et par millioner fans om natten, når hun forvandler sig til den berømte sangerinde Jacky Jones. Der er bare én ting, Lola mangler – og det er en allerbedste veninde. Lola er nemlig lige flyttet til storbyen sammen med sin mor og far på grund af farens hudproblemer, som hun selv forklarer det:

”Nu må I altså ikke tro, at det var, fordi Papai har udslæt eller andre mærkelige sygdomme. Papais hud er kulsort, og han kan spise alle de jordbær, han vil og ligge i solen lige så længe, han gider. Næh, det var folkene i vores landsby, der var Papais hudproblem.”

Da Lola begynder i sin nye skole, lader det ikke til, at hendes højeste ønske om en bedsteveninde kommer til at gå i opfyldelse. Sidekammeraten er den mærkelige Flo, der stinker af fisk – og da klassens mest populære pige endelig kommer på besøg, går det selvfølgelig helt galt. Helt præcis hvad der sker, skal jeg ikke afløse her, men det involverer en splitternøgen far og en overskidt Polly Pocket!

I næste bog om Lola, Lola laver overskrifter, er Lolas sprudlende fantasi igen på spil, når hun om natten forvandler sig til stjernereporteren Lo.Ve. Her mangler der ikke drama, men om dagen er det altså bare svært at finde på spændende sager til skoleavisen. Derfor beslutter Lola sig for at gå på jagt efter en historie, der kan rydde forsiden.

”Navnet er Fond. Jane Fond”. I tredje bog i serien, Lola på hemmelig mission, redder Lola verden nat efter nat som verdensberømt børneagent, men om dagen har hun knap så meget succes. Hendes fars restaurant får store problemer, da en kendt madanmelder truer med at give stedet dårlig omtale. Lola kommer på sporet af madanmelderen, men hvordan skulle hun kunne vide, at hun ville blive helt vild med ærkefjendens søn?

Bøgerne om Lola er hyggelige og harmløse, men ikke kedelige. Lola er et skønt bekendtskab, og hun fortæller om sit liv på en levende og underholdende måde. Hun minder mig lidt om Rosa fra Livet ifølge Rosa og en dreng der hedder Ville af Måns Gahrton eller en yngre udgave af Ally fra serien Allys liv af Karen McCombie. Flere steder bliver der gjort brug af direkte henvendelse til læseren, og tonen er lun hele vejen igennem. Bøgerne er forholdsvis korte og fyldt med mange sort-hvide tegninger, der supplerer teksten, men jeg synes nu, de er lidt barnlige i udtrykket.

Det vil være oplagt at kaste sig over bøgerne om Lola i overgangen fra letlæsningsbøgerne til mere omfattende romaner. Indtil videre er ovenstående tre bøger oversat til dansk, men i Tyskland er der udkommet syv og den første Lola-film er også på vej.

Isabel Abedi: Her kommer Lola, Lola laver overskrifter & Lola på hemmelig mission. Oversat af Birgit Fuglsang. Med illustrationer af Dagmar Henze. Turbine, 2010

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (7 stemmer)