Horror.dk, redigeret af Mathias Clasen

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Bernhard Ribbeck, Bjarne Dalsgaard Svendsen, Carina Evytt, Christian Haun, Dennis Jürgensen, Erwin Neutzsky-Wulff, Hanna Lützen, Jacob Hedegaard Pedersen, Kenneth Bøgh Andersen, Mathias Clasen, Michael Kamp, Peter Mouritzen, Teddy VorkUdskriv anmeldelsen • 28. september, 2008

Ny dansk antologi med vellykket dansk gys.

Til tider får vi kommentarer på anmeldelser her på siden, der klager over, at folk er blevet tvunget til at læse den omtalte bog i skolen. Jeg husker selv, at det var den værste måde at læse en bog på – historier skal helst opleves, fordi man har lyst til det. Nu er der så en ny antologi på gaden, der håber på at tilfredse både den gode læseoplevelse og skolelærere, der skulle ønske at få det til at løbe koldt ned ad ryggen på deres elever.

Titlen er Horror.dk, og den præsenterer 12 danske forfattere med hver deres horrornovelle.

Nogle er navne, som de fleste nok vil nikke genkendende til – Dennis Jürgensen, Kenneth Bøgh Andersen og Bjarne Dalsgaard Svendsen som eksempler; andre er nyere navne – såsom Teddy Vork, Michael Kamp og Carina Evytt. Men fælles for dem alle sammen er, at kvaliteten er i top. Sværhedsgraden er derimod meget forskellig, så der er dækket op til både unge og voksne læsere.

De fleste af historierne foregår i velkendte, danske omgivelser, og noget af det mest interessante er næsten af se, hvordan det lykkes de forskellige fortællere at gøre så trygge omgivelser til noget så truende – som Teddy Vork, der sender sin rengøringsdame ind i et tomt sommerhus, Dennis Jürgensen, der lader sine hovedpersoner tage den mørke vej hjem fra festen, og Bjarne Dalsgaard Svendsen tager noget med hjem fra krigen i Irak, Hanna Lützen tager et stemningsfuld spring tilbage i tiden og så videre. Det er generelt opfindsomt og vellykket.

Horror.dk er et ambitiøst projekt – at skabe en ny, dansk horror-antologi, der kan tage over efter de snart meget gamle værker, der findes på dansk. Det er lykkedes redaktøren Clasen at samle et bredt udsnit af tilgange til genren – og hvad vigtigere er: en række gode historier.

Der er findes præsentationer af de forskellige forfattere og andet bonusmateriale på Horror.dk

Horror.dk, redigeret af Mathias Clasen. Tellerup, 2008. Forside: Bent Holm.