Henry H. Neff: Rowans ulvehund

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Henry H. NeffUdskriv anmeldelsen • 14. juli, 2010

Mød Harry Potters amerikanske fætter…

Denne historie handler om en helt særlig dreng, der ikke har nogen anelse om, at han har overnaturlige kræfter, før en fremmed kommer og bringer ham til en magisk skole. Skolen ligger skjult indhyllet i magiske beskyttelsesformularer, der holder fremmede væk. På skolen spiller man en anderledes sport, som vores hovedperson viser sig at være overordentlig god til. Eleverne får lov til at besøge byen ved siden af skolen på udvalgte dage, og sidst men ikke mindst er verden i stor fare, fordi en ”mørk herre”, som man troede var besejret, er ved at vende tilbage med hjælp fra sine tilhængere.

Har du mon læst denne bog før?

Ja, lighederne med Harry Potter-serien er i starten lige lovlig åbenlyse, men historien om Max McDaniels står på sine punkter også på egne ben. Bogens plot er mere nutidig, mystik blandes med moderne teknologi, og den tryllestavsviftende magi er her erstattet af en mytologi, der er direkte bundet til irsk folklore. Der er mange særegne påfund i bogen, men før jeg fortæller om nogle af dem, må jeg hellere give et kort rids af handlingen.

På sin mors fødselsdag er 12-årige Max traditionen tro med sin far på kunstmuseum i Chicago. Max’ mor forsvandt under mystiske omstændigheder for to år siden, og denne dag bliver starten på endnu flere mystiske hændelser i Max’ liv. En falmet gobelin i en skjult alkove på museet begynder pludselig at gløde, og efterfølgende havner en invitation til en privat kostskole i New England i lommen på Max. Han ankommer til Rowan Akademi, hvor unge med potentiale uddannes til at bekæmpe en unavngiven fjende, men i mellemtiden begynder unge potentielle og fuldgyldige agenter at forsvinde over hele verden.

Hvad er det, der sker?

Hvis du er i stand til at se bort fra de til tider irriterende paralleller til HP og acceptere, at du i grove træk har mødt plottet før (sådan er det såmænd med så meget fantasy), så venter der dig en meget visuel historie, der fanger både din opmærksomhed og fantasi. Det er lykkes forfatteren at skabe en historie med klassiske temaer skrevet med en god balance mellem fantasi og virkelighed, hvor genkendelige dagligdagsproblemer og -tematikker er flettet ind mellem det magiske og eventyrlige.

Det, der især udmærker bogen, er den mættede skrivestil og det sprudlende og vidunderlige persongalleri. Karaktererne er veldefinerede, og du får virkelig en fornemmelse for de forskellige personer, også de ikke-menneskelige karakterer er opfindsomme og interessante. Her kan jeg særligt nævne makkerparret i køkkenet på skolen, der består af en reformeret kæmpetrold og en hysterisk, forfængelig vegetarheks, som har forsvoret ikke at æde flere børn, men som har sit hyr med at holde sit løfte.

Hver elev på Rowan Akademi får ved ankomsten tildelt et magisk dyr, som de skal være plejer for – og denne tildelingsproces er et herligt kapitel for sig. Max bliver sat sammen med den sidste lymril i verden, et natlig væsen med metalliske pigge, der gør dens tilnærmelser til noget af en prøvelse. Værelserne på skolen er desuden magiske rum, der selv vælger deres beboere og tager form efter deres egenskaber. Max kommer til at bo i et fantastisk cirkelrundt rum med glaskuppel og udsigt til stjernehimlen, mens andre værelser ændrer sig til japanske templer, middelalderlige soveværelser, mongolske telte eller skibskahytter.

Rowans Ulvehund er første del i serien Den gyldne Gobelin. Havde jeg haft næste bind, var jeg gået ombord i det.

Se mere på forfatterens hjemmeside – her kan du bl.a. teste, hvilket rum du ville få på Rowan Akademi, og finde ud af hvilket magisk dyr, du ville blive tildelt (jeg fik en fe!)

Henry H. Neff: Rowans ulvehund (Den gyldne gobelin ; 1). Oversat af  Ole Steen Hansen. Carlsen, 2010, 419 sider