Henrik Lund & Liller Møller: Hvor kommer du fra? En bog om at blive adopteret

Emner: , , , , , • Se alle anmeldelser af: Henrik Lund, Liller MøllerUdskriv anmeldelsen • 19. marts, 2010

Charmerende og kærlig beretning om adoption

Andrea fortæller om dengang, hun blev adopteret. Hendes forældre arbejdede i lang tid på at få børn, men der skete ingenting. Forældrene blev mere og mere triste efterhånden som tiden gik og ligemeget hvor de så hen, havde alle andre børn. Men en dag beslutter de at adoptere, og SÅ sker der noget, for der skal udfyldes mange papirer, de skal til samtaler og i en slags skole – og så skal de vente IGEN.. Endelig en dag får de heldigvis det dejligste brev om at de er blevet forældre til Andrea i Colombia, og de pakker straks kufferterne og rejser afsted efter hende..

Bogen er baseret på en tegnefilm, ‘Hvilken planet kommer DU fra?’ Tegnefilmen var en stor succes i adoptionskredse, og heldigvis besluttede forfatteren, hvis søn selv er adopteret, og illustratoren at omsætte historien til bogform. Se klip fra tegnefilmen og få samtidig en god fornemmelse af bogen her:

Bogens titel er meget sigende, for alle adopterede børn kommer på et tidspunkt ud for at skulle forklare, hvorfor de er kommet til Danmark og mindre børn kan have svært ved at forklare andre børn om, hvad det vil sige at de er adopterede af deres forældre og hvordan det var, da de blev adopteret. Som adoptivmor vil jeg påstå at have læst alle nyere billedbøger om adoption på dansk, og der er ingen tvivl om at denne er den bedste af dem i forhold til at forklare mindre børn præcist, hvad adoption handler om. Den er ligetil, charmerende og forklarer kort, præcist og utrolig kærligt, hvad det vil sige at adoptere et barn.

Man kan argumentere for at adoptionen set med barnets øjne er meget simplificeret i forhold til den voldsomme oplevelse, det reelt er for barnet at blive fjernet fra sine vante omgivelser for at blive adopteret bort. Men en pointe her er at mens hvert barns historie er helt unik, er forældrenes oplevelse af at adoptere næsten identiske – ventetiden, spændingen, lykken og kærligheden til barnet, rejsen hjem og modtagelsen i lufthavnen. Bogen er derfor rigtig god at læse for sit (adopterede) barn, idet den åbner op for mange gode snakke om, hvad der gik forud for adoptionen og ikke mindst, hvordan det var, da man fik hinanden. Fordi Andreas historie er meget simplificeret og man ikke får at vide, præcist hvorfor hun blev bortadopteret, giver historien mulighed for at man nemmere kan tale med sit barn om dets egen historie. Min egen søn på 6 år elsker denne bog, det er den første bog om adoption, han har lyst til at høre igen og igen!

Illustrationerne er charmerende, rørende og humoristiske. For eksempel er der ikke nogen tvivl om, hvordan Andreas forældre ‘arbejdede på’ at få et barn. Min søn ved i hvert fald nu sådan i store træk, hvordan børn bliver til – uanset om de er adopterede eller ej. Bogen henvender sig ikke blot til adoptivfamilier men til alle, som har lyst til at høre om adoption.

Se et klip fra filmen bag bogen:

Henrik Lund & Liller Møller: Hvor kommer DU fra? – en bog om at blive adopteret. Gyldendal, 2010.- 64 sider.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (8 stemmer)