Gunnar Wille: DØR – en lille bog om døden

Emner: , , , • Se alle anmeldelser af: Gunnar WilleUdskriv anmeldelsen • 10. december, 2010

Hvad sker der, når vi dør?

Når et familiemedlem dør, kan det være svært at få talt ordentligt sammen om, hvad det er, der sker. Med bogen her er der en mulighed for at tage hul på emnet før det opleves i den nærmeste familie eller til en snak efter et dødsfald og en begravelse. Teksten fortæller om forløbet fra dødsfaldet sker, samtaler med præst og bedemand, kisten, og begravelse/bisættelse. Bogen fremhæver, at det er vigtig at få sagt ordentligt farvel til de døde, og at vi taler om vores sorg og savn. Vores savnede familiemedlemmer vil altid være at finde i vore hjerter.

Bogens illustrationer er skabt som små udstillingskasser/rum, som passer til hvert led i handlingen. Forfatter og illustrator Gunnar Wille forklarer, at bogen; ”er skrevet ud fra sådan et meget stort og personligt tab.” Titlen Dør henviser til døden, men også til en dør som lukkes for evigt, når et menneske dør. Gunnar Willes nevø, Andreas Sylvest Wille, som er sognepræst, har skrevet forord til bogen. Han omtaler, at det er vigtigt at inddrage børn i sorgprocessen og lade dem stille spørgsmål og følge forløbet.

Min 7-årige datter, som selv har oplevet dødsfald i familien, syntes godt om bogens forklaringer og var fordybet i både illustrationer og de mange detaljer om døden og begravelsen. For fans af Gunnar Willes mange andre børnebøger som f.eks. Skrumpen, Magiske Mads med flere er denne bog en helt anden genre. Jeg synes, at Wille formår at formidle døden som tema på en meget direkte, ærlig og afdramatiserende måde. Der gives svar på mange spørgsmål.

En fin samtalebog om døden, som kan læses sammen med børn fra 5 år.

Gunnar Wille: DØR – en lille bog om døden. Forlaget Alfa, 2010.-36 sider