Glenn Ringtved: Far, mor og hele balladen

Emner: , , , , • Se alle anmeldelser af: Glenn Ringtved, Mette-Kirstine BakUdskriv anmeldelsen • 20. juni, 2008

Livet med børn er sjældent som i reklamerne!

En far og en mor venter på at deres dreng Gilbert skal komme ud af maven, for da de allerede har både hus, have, bil og (weber-)grill, mangler de bare et barn for at have hele balladen som i reklamerne. Men da Gilbert kommer ud, er han slet ikke som i reklamerne; tværtimod både sviner, skider og bander han, til stor undren for forældrene, for sådan gør de jo ikke! Han driller, tegner på tapetet og den første skoledag vil han endda have fodboldtøj på i stedet for den fine røde trøje, som mor har købt! Gilbert er så stædig at han kravler op på garagetaget og nægter at komme ned! Med Gilbert siddende på garagetaget kan mor og far jo ligeså godt tage på café og i biografen som i gamle dage, og så er det jo egentlig alligevel meget nemt at være forældre; så nemt at de får lyst til også at få en pige, for de sviner og larmer jo ikke, og med en pige vil de for alvor have hele balladen.

Far, mor og hele balladen er en rigtig skøn fortælling om at livet ikke altid bliver, som man forestillede sig det. Børn gør ikke altid, som de voksne vil, og i denne bog er der en, de måske kan identificere sig med eller i hvert fald grine mere eller mindre genkendende af. Det er bestemt ikke en politisk korrekt bog, her er både ord som sgu og lorterøv (et ord, min egen søn blev ret fascineret af..), og vi hører at det er nemmere at være forældre, når børnene sidder på taget, men det er også det, der gør historien til noget helt specielt. Den handler nemlig samtidig også om at vi alle er forskellige; for nogen er en webergrill lykken, andre – som Gilbert – bander meget, forældre vil gerne i biografen, for så bliver de måske glade og forelskede igen, og nogen synes at fodboldttøj er det pæneste tøj i verden. Og der er god anledning til undren; hvad bliver der af Gilbert oppe på taget? ER piger virkelig nemmere? Hvorfor er det så vigtigt for moren med den røde trøje til første skoledag?

Mette-Kirstine Bak har illustreret bogen, og de farvestrålende og meget humoristiske illustrationer supplerer fint og bygger med sine fantastiske detaljerigdom videre på historien. En dejlig bog!

Glenn Ringtved: Far, mor og hele balladen ; illustrationer: Mette-Kirstine Bak. 1. udgave, 1. oplag. – Gyldendal, 2008. – [28] sider : ill. i farver. Pris kr 229,00
Forside: Mette-Kirstine Bak