Garth Nix: Grumme Tirsdag

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Garth NixUdskriv anmeldelsen • 20. maj, 2007

Garth Nix: Grumme TirsdagEn ny dag truer – helt bogstaveligt talt. Arthur er ikke andet end lige vendt hjem efter “Hr. Mandag”, før endnu en hersker er ude efter ham.

Arthur overlevede handlingen i ”Hr. Mandag” og er vendt tilbage til en verden, der langsomt er ved at blive normal igen. Et af Garth Nix interessante kunstgreb i disse bøger er, at han ikke holder sig til gængs fantasy – den verden, Arthur lever i, er ikke helt vores egen, men snarere en nær fremtid. Arthurs egne forældre er døde i en influenza-epidemi, som de forsøgte at bekæmpe, og hans fostermor arbejder stadig på at forhindre den type sygdomme. Det holder læseren på tæernes, fordi man ikke kan tage noget for givet – og så har jeg en grum fornemmelse af, at Nix forventer at bruge disse sf-elementer til et og andet i løbet af serien.

At alting er på vej tilbage til det normale, holder ikke længe. For Arthur er dårligt kommet hjem, før den er gal igen: klokken er over midnat, og det er tirsdag – med andre ord er det nu Grumme Tirsdags domæne, og endnu en af Husets herskere har mulighed for at række ind i Arthurs verden, så snart vender alt på hovedet igen, og vor hovedperson må se sit liv gå opløsning omkring sig.

Arthur må tilbage til Huset, men det er lettere sagt end gjort.

”Hr. Mandag” introducerede hele universet og Huset og havde fart på hele vejen igennem. ”Grumme Tirsdag” er ikke helt oppe i samme gear. Vi kender allerede de grundlæggende ideer, så Nix slapper lidt mere af her – som læser får man ikke blæst håret bagover i samme grad. Det er dog også tydeligt, at Nix bevæger sig mere i kulissen denne gang – ”Grumme Tirsdag” er en mere rolig og gængs fantasy-roman, fordi han også bruger den til at køre ting i stilling til de kommende bind. Selve historien er helt ligetil – Arthur må bekæmpe Tirsdag, og med hjælp fra nye og gamle venner bevæger han sig ganske målrettet mod dette. Men der er nye spillere med, som kun modstræbende træder frem i lyset, og der svæver et par løse ender, som nok skal få betydning senere hen.

Derudover udvider Nix sin mytologi – i første bind var det hovedsagelig decideret mytologi og religion, han brugte, hvor han nu også begynder at trække arketyper ud af bøger og lader dem optræde i sit univers. Det er spændende og giver serien et stort potentiale og løfter den op til at være betydeligt mere, end den først giver sig ud for. ”Rigets nøgler” kan nydes på flere planer – det umiddelbare med en god fortælling pakket ind i humor og spænding og et mere avanceret, hvor man piller lidt mere i detaljerne.

Indtil videre lader Nix til at indfrie forventningerne – og som et ekstra plus kan man se, at forlaget har oprettet en dedikeret hjemmeside: www.garthnix.dk. Man må med andre ord forvente, at de regner med at udgive flere af forfatterens bøger og derfor bruger både tiden og energien på dette. Godt nyt.

Garth Nix: Grumme Tirsdag, 2. del af Rigets nøgler. Rosenkilde Bahnhof, 2007. Oversat af Lisbeth Valentin Christensen. Forside: Wawwa Ohrt