Emma Maree Urquhart: Dragetæmmerne

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: Emma Maree UrquhartUdskriv anmeldelsen • 10. april, 2006

Emma Maree Urquhart: DragetæmmerneFra et almindeligt, kedeligt liv bliver Carol trukket ind i det dødbringende computerspil Dragetæmmerne

Carol er en ung pige, som lever i vores verden. Hun føler tit, at både hende og hendes liv er enormt kedeligt, og er derfor helt tiltrukket af det spændende fantasy-computerspil: Dragetæmmerne. Hun er så betaget af det, at hun ikke laver andet end at spille, og hendes forældre, der er meget bekymrede for hende, prøver at forbyde hende at spille, men forgæves. En dag bliver hun trukket fysisk ind i spillet, og Carol (eller Maree, som er hendes spillernavn) finder hurtigt ud af, at fordi hun er den bedste spiller, har Dragerådet kaldt hende dertil, for at hun og hendes hun-drage Samantha skal (sammen med den næstbedste spiller Ceirin og nybegynderen Ellen, der kom derind ved en fejltagelse) have stoppet Ødelæggeren, der hærger spillet. Men vejen til ham er ikke let! På deres rejse skal de konfronteres med deres største frygt, møde sfinkser, sirener og andre drabelige væsner, der alle er ude på at slå dem ihjel! Udover dette er der en person, ”slangen” som han/hun bliver kaldt, der forsøger at få lokket de tre på afveje, så de ikke gennemfører det! Og alt dette ville være forholdsvist nemt, hvis det ikke var på grund af to ting:
1) Alt, hvad de føler, er virkeligt (smerte osv.)
2) Hvis de dør i spillet dør de i virkeligheden!

Bogen er spændende og fængende, og man har meget svært ved at lægge den fra sig igen! Den er delt op i små kapitler, så den er let at overskue, og ikke så lang. Der er god balance mellem spænding og ”ingenting”, så man sidder ikke og føler, at der ikke sker noget, eller at man overhovedet ikke kan følge med! Den indeholder ikke tusindvis af personer, så det er let at holde styr på, hvem der er hvem! Bogen er kun den første i en serie, og forfatteren er allerede i gang med at skrive en fortsættelse! Man sidder derfor tilbage med en smule tom fornemmelse i maven, fordi den stopper temmeligt brat, men vi må bare vente med at læse fortsættelsen, til den kommer på dansk!

Emma Maree Urquhart er 13 år gammel og bor i Skotland. Der forventes at komme fem i serien, men nu må vi se!

Så hvis du er vild med Fantasy og en god spændingshistorie, er dette helt sikkert en bog for dig!

Emma Maree Urquhart: Dragetæmmerne (Dragetæmmerne: 1). Oversat af Lasse Rask Hoff. Rosenkilde, 2005. Forside: Red Alert Productions. Originaltitel: Dragon Tamers