Det spøger – Femten nordiske gys

Emner: , , • Se alle anmeldelser af: AntologiUdskriv anmeldelsen • 26. januar, 2007

Det spøger - Femten nordiske gysGyserantologi med bidrag fra hele norden.

Forlaget Phabel forstår at udgive lækre bøger – det er denne antologi af nordiske gyserhistorier et tydeligt eksempel på. Femten forfattere fra de nordiske lande har skrevet hver deres spøgelseshistorie, som hver er blevet illustreret af en landsmand (angiveligt har man ikke kunnet finde nok samiske illustratorer, hvorfor man har truffet det for mig ganske uforståelige valg at lade Liisa Helander stå for to historier).

Det spøger – femten nordiske gys er blevet udgivet på dansk, finsk, færøsk, grønlandsk, islandsk, norsk, samisk og svensk på samme tid – brillant ide og forhåbentlig et initiativ, der vil vise sig at fungere og danne grobund for lignende projekter.

Der er en god bredde i samlingen, som kommer omkring vidt forskellige spøgelser og lykkeligvis kun forfalder til “det hjælpsomme spøgelse” en enkelt gang; resten af tiden er der dømt grumme gengangere. Det skal dog med det samme siges, at de på intet tidspunkt bliver så grumme, at antologien vil afstedkomme søvnløse nætter over det ganske land – der er nemlig satset på en rolig, underspillet stil i næsten samtlige historier, hvilket måske kan gøre de enkelte noveller lidt spage, men nok også giver dem en længere holdbarhed end f.eks. Gåsehudsbøgerne. Denne gyserantologi får nemlig derved en gennemgående tone af realisme, der tjener den godt. Det er dog hovedsageligt de yngre læsere, som vil få glæde af samlingen – flere af historierne vil egne sig rigtig godt til højtlæsning, mens et par stykker virker, som om de er redigeret for letlæsning.

Danmark er repræsenteret ved Lene Kaaberbøl og Dorte Roholte, illustreret af Per Jørgensen og Emil Landgren. Begge noveller ligger i den gode ende, og alle fire kunstnere har vel også været de sikre valg – jeg vil da håbe, at bogen er en sådan succes, at den afstedkommer efterfølgere, så vi både kan udstille nogle danske forfattere i udlandet og selv høre nogle nye stemmer.

Som enhver novellesamling har “Det spøger…” naturligvis sine op- og nedture. I det store hele skal den dog have masser af ros, for langt de fleste noveller er velskrevne og rummer også gerne en snert af forfatterens hjemland, et faktum, der er med til at gøre dem mere “eksotiske” og spændende og nok vil vække nysgerrigheden hos mangen en ung læser. Samtidig tales der ikke ned til læseren (teksten er ikke omskrevet for at forklare fremmedartede udtryk, hvilket endnu engang kildrer nysgerrigheden), hvilket blot er endnu en streg under kvaliteten. Det er forhåbentlig en fornøjelse, der vil gentage sig.

Det spøger – Femten nordiske gys.  Phabel, 2006. Forside: Emil Landgren